چگونه باید درمحیط مدرسه تحمل واحترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کرد

چگونه باید درمحیط مدرسه تحمل واحترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کرد | این پرسش رییس جمهور از دانش آموزان در روز اول مهر از دانش آموزان عزیز ایران بود ، در متن کوتاه زیر به دو راه حل بنیادی برای این سوال مهم اشاره شده است.

در محیط مدرسه و به طور کلی در هر محیط دیگری که انسان ها به دور یکدیگر جمع می شوند ، شاهد آن هستیم که هر انسانی ویژگی ها و اخلاقیات خاص خودش را داراست.و علت این اتفاق هم ، مبحث بسیار گسترده ای ست و شرح و بسط کامل آن به حیطه ی علوم انسانی به طور عام و علوم رفتاری و روانشناسی و انسان شناسی و جامعه شناسی به طور خاص بر میگردد.
اما اگر بخواهیم به طور مختصر به این موضوع بپردازیم باید این نکته را در نظر بگیریم که هر انسانی بر مرام و شیوه ی شرایطی که در آن زندگی می کند ، قرار دارد . و نباید از این نکته ی خیلی خیلی مهم غفلت کرد که دوران کودکی هر انسانی و شرایط و نوع اتفاقاتی که در این دوران برای او می افتد ، تا حد زیادی خلق و خو و نوع نگاه او به دنیا را مشخص می سازد.
محیط مدرسه نیز یک اجتماع است که در آن انواع مختلف و تیپ های شخصیتی متفاوتی دور هم جمع می شوند و طبیعتا اختلاف در مسائل یک چیز عادی می باشد . اما ما باید بتوانیم به یکدیگر احترام بذاریم و به این طریق اخلاقیات خویش را بهبود بخشیم.
درک این نکته که هر آدمی به شدت تحت تاثیر شرایط کودکی خویش قرار دارد ، می تواند به ما در جهت احترام و تحمل به یکدیگر کمک کند.
راه حل دیگری که بسیار کارساز خواهد بود و این روزها رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه ها بر آن تاکید موکد دارند ، چیزی نیست جز کتاب خوانی.
کتاب خواندن ما را نه تنها با خلقیات هموطنانمان آشنا می سازد ، بلکه ما را فراتر از مرزهای جغرافیایی و تاریخی خواهد برد و باعث خواهد شد که ما انسان ها به عنوان همکار ، هم کلاسی ، همشهری ، هموطن و ... ، درک بهتری از یکدیگر پیدا کنیم و در کنار هم به خوبی و با آرامش زندگی کنیم.