غذاهایی که زنان باید مصرف کنند!

تغذیه مردان و زنان به خاطر تفاوت در عملکرد و ساختار بدنی با یکدیگر متفاوت است. برای هر گروهی غذاهایی وجود دارد که می تواند به بهتر شدن کیفیت زندگی آن ها کمک کند. اما غذاهای مفید برای زنان کدام اند؟ امروزه، متخصصان تغذیه بر این عقیده هستند که پنج ماده غذایی کلم بروکلی، پیاز، کلم پیچ، انواع آجیل و ماهی سالمون با تأمین مواد مغذی ای مانند آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین D، اسیدفولیک، ویتامین K و اسید چرب امگا ۳ در تأمین سلامت بانوان موثر هستند. در ادامه بیشتر بخوانید:

غذاهای مفید برای زنان

در ادامه به معرفی تعدادی از غذاهای مفید برای زنان می پردازیم.
کلم بروکلی
کلم بروکلی یکی دیگر از غذاهای مفید برای زنان با دارا بودن آنزیم های خنثی کننده سموم بدن که منجر به ایجاد سرطان می شوند دفع می کند و در پیشگیری از سرطان سینه و رحم موثر است. همچنین کلم بروکلی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از اسید فولیک می تواند از تولد نوزاد با نواقص لوله عصبی در مادران باردار جلوگیری نماید.
جدیدترین تحقیقات نشان می دهند که مصرف مناسب کلم بروکلی از تنش های عصبی و ورم در دوران قاعدگی در خانم ها می کاهد. ویتامین های موجود در کلم بروکلی با افزایش جذب آهن و کلسیم غذا منجر به پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر آهن و پوکی استخوان در خانم ها می شود.
پیاز
ماده غذایی مفید دیگری برای بانوان است که تحقیقات علمی نشان داده اند از نظر خواص همانند داروهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان است. بنابراین در پیشگیری و درمان پوکی استخوان پیشرفته در زنان در دوران یائسگی موثر است. به علاوه این که برخی تحقیقات جدید دیگر نشان داده اند که مصرف پیاز می تواند تا ۷۳ درصد از ایجاد سرطان رحم و تا ۲۵ درصد از سرطان سینه پیشگیری نماید.
انواع آجیل
مصرف متعادل انواع مغزها و سویا به شکل روزانه سبب کنترل فشارخون و پیشگیری از سرطان سینه و دیابت نوع ۲، تنظیم خواب و کنترل اشتها و پیشگیری از گرگرفتگی بعد از دوران بارداری در بانوان می شود.
غذاهایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان
خطر ابتلا به سرطان تخمدان به چیزهایی که می خورید هم مربوط است. در واقع کارشناسان معتقدند یک سوم از تمام سرطان ها با روش تغدیه ارتباط دارند. چند دهه است که دانشمندان بر غذاهایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند مطالعه می کنند. شواهدی وجود دارد که این غذاهای مفید برای زنان می توانند ریسک ابتلا به این سرطان خطرناک را در شما کاهش دهند.
ماهی
ماهی یکی از غذاهای مفید برای زنان است. مجموعه ای از مطالعات انجام شده در ایتالیا نشان می دهد خوردن ماهی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد. نوع ماهی واقعا مهم نیست. اسیدهای چرب امگا ۳ که در تمام ماهی ها موجود است علاوه بر اینکه برای قلب مفید است و می تواند از سکته مغزی جلوگیری کند، در برابر سرطان ها هم از شما محافظت می کند. بهترین روش طبخ ماهی، بخارپز و کباب کردن آن است. بهتر است زمان پخت ماهی کوتاه باشد.
برای استفاده از مزایای بی شمار ماهی لازم است هفته ای دو یا سه بار یک تکه ماهی به اندازه کف دست مصرف کنید.
کاهو چینی
این کاهو را می توانید در سالاد استفاده کنید. طعم ملایمی دارد و به راحتی با سبزیجات دیگر هماهنگ می شود. آن را می توانید کمی تفت هم بدهید یا به شکل دلمه درآورید.
برای جلوگیری از سرطان تخمدان شما باید حداقل دوبار در هفته نصف فنجان کاهو چینی را در برنامه غذایی خود وارد کنید.
گوجه فرنگی
مطالعه ای که روی ۱۳ هزار زن در کالیفرنیا انجام شده نشان داده که خوردن نصف فنجان گوجه فرنگی، پنج بار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در آنها تا ۶۰ درصد کاهش داده است. علت آن وجود ماده ای به نام لیکوپن در گوجه فرنگی است.
روش طبخ می تواند تا حد زیادی روی مقدار جذب لیکوپن تاثیر بگذارد. بهترین روش پخت برای جذب لیکوپن حرارت دادن گوجه به مدت ۲۰ دقیقه در درجه ملایم است. به نظر من خوردن گوجه فرنگی پخته یا به شکل سس سالم تر از مصرف آن به شکل خام در سالاد است.
آب گوجه فرنگی
حفط تعادل هورمون ها با غذاهای مفید برای زنان
از مجموع علائم دردهای قبل از دروه ماهانه، باید با خوردن غذاهای مفید برای زنان در طی نیمه دوم دوره مراقبت کرد. به طوری که در هیچ یک از وعده های غذایی کالری مصرفی فراموش نشود. به مقدار فراوانی از میوه های تازه مخصوصاً مرکبات و سبزیجات بخورید. کسانی که از مجموع علائم قبل از دوره ماهانه رنج می برند میزان منیزیم آنها از حد متوسط کمتر است. از روغن های طبیعی مانند زیتون و روغن آفتاب گردان و همچنین آجیل، تخمه ها، آواکادو و ماهی تازه مصرف کنید
غذاهایی برای افزایش میل جنسی خانم ها
مطالعات متعدد نشان داده اند که مواد غذایی مختلف هم می توانند بر روی احساسات جنسی ما تاثیر بگذارند. بر اساس مطالعه ای که در آمریکا انجام شده است، کمبود اسید فولیک (یکی از ویتامین های گروه B) تمایل به برقراری رابطه جنسی را کاهش می دهد. این نکته به ویژه در میان خانم ها مشاهده شده است زیرا اغلب آنها به میزان کافی ویتامین های گروه B را دریافت نمی کنند.
اسید فولیک که با نام فولات یا ویتامین B9 نیز شناخته می شود در حبوبات به ویژه عدس، سویا، غلات سبوس دار و سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی، نخود فرنگی و مارچوبه یافت می شود.
یکی دیگر از غذاهای مفید برای زنان برای افزایش میل جنسی خانم ها، ماده معدنی آهن است. فقر آهن و کم خونی ناشی از آن، خلق و خوی زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش تمایلات جنسی آنها می شود. جگر و انواع گوشت ها به ویژه گوشت قرمز، حبوبات، سبزیجات سبز و زرده تخم مرغ منابع غنی آهن به شمار می روند.
نبض ما