چطور ترک های خشن پا را از بین ببریم!

پا عضوی مهم و حیاتی است، حتی اگر مشکلات پوستی از جمله ترک ها و شکاف ها در پای انسان ایجاد شود، ممکن است باعث بروز مشکلات بزرگتری شود. اگر شما هم دچار عارضه پوستی در پا هستید مطلب زیر را بخوانید.

ترک ها و شکاف های کف پا یکی از مشکلات رایج و ناراحت کننده بسیاری از افراد است. ترک های کف پا براحتی ایجاد می شوند اما به سختی از بین می روند. در واقع چون کف پا دایماً در معرض فشار و ضربه است دچار ترک و شکاف های عمیق می شود. افرادی که به دلیل شغل، تفریح و ورزش دایماً به کف پایشان فشار وارد می آورند بویژه کسانی که کمی هم در کف انحراف دارند دچار این مشکل می شوند زیرا فشار فقط بر قسمت هایی از پا وارد می شود، در نتیجه پوست در آن قسمت با ضخیم شدن و افزایش قطر سعی در مبارزه با این فشارها دارد. علاوه بر این قطر زیاد خارجی ترین لایه پوست در ناحیه کف پا آن را مستعد ترک خوردن می کند همچنین وزن بالا، زیاد راه رفتن روی فرش و موکت، پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه دار که تنفس پا را دچار اختلال می کنند، شست و شوی زیاد پا، عوامل ارثی و برخی بیماری ها در ایجاد شکاف ها و ترک های عمیق کف پا مؤثر هستند.
ترک های عمیق پا حاصل خشکی زیاد پوست است و گاهی اگزما می تواند باعث ایجاد آن شود. معمولاً در دوران یائسگی ترک کف پا به دلیل ضخیم تر شدن پوست و دلایل هورمونی تشدید می شود. گاهی عفونت های باکتریایی و قارچی روی ترک پا ایجاد می شود که در بهبود دیرهنگام زخم نقش دارد. اگر دلیل ترک پا، بیماری ای مثل دیابت باشد، حتماً باید نمونه بافتی و آزمایش های قارچی انجام شود و متخصص پوست باید آن را بررسی کند.
پیشگیری کنید
ساده ترین راه پیشگیری از ترک خوردن کف پا و لای انگشتان، چرب کردن روزانه پوست پا با وازلین و کرم اوسرین است. برای اینکه ترک های عمیق روی کف پا ایجاد نشود همواره پاها را با انواع مواد رطوبت رسان و روغن ها چرب نگه دارید.
همچنین لازم است از استفاده دائم کفش های تنگ یا پاشنه بلند پرهیز کنید و اگر فردی هستید که در طول روز زیاد روی فرش و موکت راه می روید، بهتر است در طول روز از جوراب یا پاپوش استفاده کنید تا تماس کف پا با سطوح زبر کمتر شود. علاوه بر این بهتر است هنگام خواب هم حتماً کف پا را با کرم مناسب ماساژ بدهید.
یادتان باشد استفاده از این چند راهکار در کنار هم می تواند مؤثر باشد. اگر فقط از یک روش استفاده کنید احتمال اینکه باز هم دچار ترک پا شوید زیاد است. این راهکارهای ساده را همزمان به کار بگیرید.
اگر دچار ترک پا هستید
روش های خانگی مؤثری وجود دارند که می توانید برای درمان این مشکل ظاهراً دشوار از آنها استفاده کنید. کافی است این روش ها را به طور مستمر انجام بدهید تا به نتیجه برسید.
روغن های گیاهی و نباتی: اگر دچار خشکی در ناحیه پا هستید می توانید با مالیدن روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام، روغن کنجد و تمامی روغن های گیاهی هیدروژنه، ترک پا را بسرعت بهبود بدهید.
موم پارافین: در صورتی که ترک پاها