غذاها رو بو نکنید چون چاق میشوید!

اضافه وزن یکی از مشکلات شایع در سراسر جهان است و بدون تردید با مصرف نامناسب و بیش از اندازه خوراکی های مختلف در ارتباط است. به تازگی محققان خبر از تأثیر بوی غذا بر افزایش وزن و ارتباط میان بو و سوخت و ساز داده اند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با قطع موقت حس بویایی در موش ها متوجه شدند آنهایی که حس بویایی خود را از دست داده بودند می توانستند غذای پرچرب بخورند و وزن نرمال خود را حفظ کنند اما کوچک ترهایی که شامه خوبی داشتند تا دو برابر وزن عادی خود چاق شدند. ظاهراً کمبود حس بویایی به جای ذخیره چربی موجب سوزاندن چربی اضافی شد.
حس بویایی ما کلید لذت بردن ما از غذا است بنابراین جای شگفتی نیست که در آزمایش های دانشگاه کالیفرنیا موش های چاقی که این حس را از دست دادند وزن کم کردند.
یافته های این تحقیق نشان می دهد که بوی آنچه می خوریم نقش مهمی در اینکه بدن چگونه با کالری ها سر و کار دارد ایفا می کند. این نتایج نشان دهنده رابطه ای مهم میان سیستم بویایی و مناطقی از مغز است که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن را به عهده دارد، به ویژه هیپوتالاموس.
به گفته یکی از محققان این پژوهش اولین نمونه از نوع خود است که به معنای واقعی نشان می دهد اگر ورودی های بویایی را دستکاری کنیم می توانیم چگونگی دریافت مغز از توازن انرژی و تنظیم آن را تغییر دهیم.
افرادی که حس بویایی خود را به خاطر سن، جراحت یا بیماری هایی مانند پارکینسون از دست می دهد اغلب دچار بی اشتهایی هستند اما دلیل این موضوع نامعلوم بوده است چرا که از دست دادن حس لذت در خوردن غذا هم منجر به افسردگی می شود که خودش عامل از دست دادن اشتها است.
مطالعه ای جدید نشان داده است که فقدان حس بویایی به خودی خود نقش دارد و پیشنهاد می کند که باید مداخلاتی را برای کسانی که این حس را از دست داده اند و نیز آنهایی که در کم کردن وزن مشکل دارند صورت داد. نظام های حسی نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارند. افزایش وزن تنها سنجه برای اندازه کالری های مصرف شده نیست بلکه می تواند به چگونگی برداشت و دریافت ما از آن کالری ها هم مرتبط باشد. اگر به این موضوع در انسان ها هم اعتبار ببخشیم شاید بتوانیم دارویی بسازیم که نه تنها با بو مداخله ای ندارد بلکه گردش سوخت و ساز را هم مسدود می کند.
افرادی که با اختلالات غذا خوردن مواجه هستند گاهی اوقات به سختی می توانند مقدار غذای خود را کنترل کنند و اشتهای بسیار زیادی دارند. به باور دانشمندان عصب های بویایی نقش بسیار مهمی برای کنترل لذت از غذا دارند و اگر راهی برای میزان کردن این مسیر پیدا کنیم می توانیم جلوی ولع بیش از حد آنها را گرفته و در مدیریت مصرف خوراک به آنها کمک کنیم.
منبع: Science Daily
شفقتا زندگی