آیا خوردن و آشامیدن چیزهایی که به سلامتی و بدن ضرر میزنند حرام است یا خیر؟

هدر اسلام سلامتی انسان بر هر چیز دیگری مقدم است، خوردن و آشامیدن هر چیزی که به شدت برای بدن مضر بوده و موجب بیماری شود حرام است.

حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان این که خوردن و آشامیدن هر چیزی که موجب ضرر به بدن و بیماری شود حرام است، گفت: پنهان کردن بعضی از بیماری های خاص در هنگام عقد برای بانوان و مردان عقد را باطل می کند.


وی افزود: فهرست این بیماری های خاص برای زنان و مردان به تفکیک جنسیت در رساله های احکام بیان شده است.



استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) برای پرداخت صدقه برای بیماران تصریح کرد: امام صادق(ع) می فرمایند«با پرداخت صدقه شفای بیماران خود را از خداوند تقاضا کنید.

حجت الاسلام ربانی اظهار کرد: اگر انجام غسل و وضو برای بدن انسان ضرر داشته باشد با وجود واجب بودن باید از انجام آن اجتناب کند و در صورتی که فرد این دستورات شرعی را انجام دهد و دچار بیماری شود حرام مرتکب شده است.
وی اظهار کرد: در دستورات دینی برای این که به بدن ضرر وارد نشود در صورت بیماری به جای وضو و غسل انسان به تیمم توصیه شده است.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعضی از بیماری ها دستورات دینی واجب مانند روزه گرفتن را از دوش انسان ساقط می کند و در شرع مقدس اسلام روزه ماه رمضان بر فرد بیمار، زن شیرده و باردار و افرادی که عذر شرعی دارند واجب نیست.

حجت الاسلام ربانی دلیل تأکید اسلام بر سلامتی را در این نکته عنوان کرد که حضرت رسول(ص) می فرمایند سلامت جسم مقدمه رسیدن به ایمان است و کسی که از سلامت جسمی برخوردار نبوده و بیمار باشد نمی تواند در انجام دستورات دینی موفق شود.
وی یادآور شد: جسم امانت خداوند در دست انسان است و انسان در برابر آن مسئول است و اگر با رفتار نادرستش موجب آسیب جسمی به خود شود باید در پیشگاه خداوند در روز قیامت پاسخگو باشد؛ بنابراین بهتر است با حفظ سلامتی در نگهداری جسم که هدیه خداوند به ما است کوشا باشیم