از 5 علت شگفت انگیز ابتلا به سرطان آگاه شوید!

برخی رفتارهای خاص در زندگی از قبیل سیگار کشیدن، آفتاب گرفتن بیش از حد، برنزه کردن، نوشیدن الکل و ... به عنوان عوامل ابتلا به سرطان، برای همه شناخته شده هستند اما عادات دیگری در زندگی روزمره نیز وجود دارند که خطر ابتلا به انواع سرطان ها را افزایش می دهند و ما از آنها بی خبریم.

افزایش وزن در دوران نوجوانی؛ سرطان معده و مری: مطالعات محققان آمریکایی نشان داده نوجوانان دارای اضافه وزن و چاقی 2.1 برابر بیشتر از سایر همتایانشان در معرض خطر ابتلا به سرطان معده و مری در بزرگسالی هستند.

الکل؛ سرطان سینه، روده بزرگ، کبد و سرطان مری: به گفته پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، الکل یک ماده سرطان زا است حتی اگر در مقادیر کم مصرف شود.

گوشت کبابی و ماهی؛ سرطان کولورکتال، سرطان پروستات: پخت انواع گوشت در درجه حرارت بالا مانند سرخ کردن یا کباب کردن روی شعله های باز، می تواند منجر به افزایش مواد شیمیایی به نام آمین هتروسیکلیک و هیدروکربنهای آروماتیک چند حلقه ای روی گوشت حیوانات شده و همین روند خطر ابتلا به سرطان های کولورکتال، و روده بزرگ را افزایش دهد.

کرم های ضد آفتاب؛ سرطان پوست: . محققان در تفسیر این امر به بروز کنش و واکنش بین اشعه خورشید و اکسید زینک اشاره کردند که باعث شکل گیری رادیکالهای آزاد شده می شود و به نوبه خود در تخریب سلولها وDNAآنها نقش دارد و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این محققان گفتند: هراندازه اکسید زینک بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید باشد به همان اندازه هم احتمال تخریب و از بین رفتن سلولها بیشتر می شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست افزایش می یابد.

کار در شیفت شب؛ سرطان سینه: کار در شیفت شب فقط مختل کننده چرخه خواب و بیداری نیست بلکه خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز در زنان افزایش می دهد.

منبع: آوای سلامت