چه چیزی باعث سفیدی موها می شود

زمان آن رسیده متوجه شوید چه چیزی باعث سفید شدن موهای شما می شود. چرا این اتفاق می افتد و آیا می توانید مانع آن شوید؟

چرا موها خاکستری می شوند؟

زمانی که ما در رحم مادر قرار داریم موهایمان سفید است و زمانی که ملانوسیت شروع به شکل گیری می کند موها رنگ طبیعی خود را خواهند گرفت. اینکه رنگ سیاه باشد، قهوه ای، بلوند، قرمز و یا ترکیبی از همه ی آن ها، بستگی به توزیع، نوع و مقدار ملانین در لایه ی میانی تارهای مو دارد که رنگدانه ای برای تار موهای شماست. ملانوسیت به معرفی ملانین به کراتین مو ادامه داده و به موهای ما رنگی را می دهد که با آن متولد می شویم. با گذشت سال ها آنزیم هایی به نام تلومراز باعث کند شدن تولید ملانین می شوند و این منجر به روشن تر شدن موهای شما خواهد شد.


چه زمانی این اتفاق می افتد؟



زمان خاکستری شدن موهای شما بیشتر از سن بستگی به ژنتیک دارد. مشابه ریزش مو، خاکستری شدن موها نیز نتیجه ی ژنتیک است. شما می توانید به والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود نگاه کنید تا حدس بزنید چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد.


در ابتدا چه اتفاقی می افتد؟



این طور نیست که یک روز بیدار شوید و ببینید همه ی موهایتان سفید شده اند. این یک فرآیند است که الگویی را دنبال می کند. موهای خاکستری در ابتدا در اطراف گیجگاه ظاهر می شوند و به تدریج پیش رفته و همه ی جمجمه را فرا خواهند گرفت.


نژاد شما نقش دارد



نژاد در مورد خاکستری شدن موها نقش زیادی دارد. زنان سفیدپوست در اواسط سی سالگی شاهد موهای سفید خواهند بود، برای زنان آسیایی این اتفاق در اواخر سی سالگی می افتد و برای زنان آمریکایی و آفریقایی در اواسط 40 سالگی.


زنان در اولویت نیستند



در مقایسه ی زنان و مردان هم سن مشاهده می شود مردان بیشتر از زنان دارای موهای سفید هستند.


استرس موها را سفید می کند



استرس مانند فاکتورهای دیگر زندگی می تواند تأثیر زیادی روی سلامت موها داشته باشد. تنها استرس باعث خاکستری شدن موهای شما نمی شود اما به مرور می تواند به این فرایند در کسانی که سابقه ی ژنتیکی سفید شدن مو را دارند سرعت دهد.


فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند



سفیدی مو تنها برای سن و ژنتیک نیست. فاکتورهای دیگری نیز در زندگی شما هستند – چه در کنترل شما باشند یا نه – که می توانند باعث سریع تر شدن این اتفاق شوند. برای مثال بسیاری از چیزهایی که روی سلامت بدن اثر دارند بر ظاهر شما و البته سفیدی موها نیز موثرند. رژیم غذایی، استرس، خواب نامناسب، داروها، سیگار و ... همه می توانند روی سفیدی موهای شما اثرگذار باشند.


شاید بتوان این فرآیند را معکوس کرد



باور داشته باشید یا نه، می توانید جلوی سفید شدن موها را بگیرید و یا حداقل آن را آهسته کنید. برخی از بهترین مواد برای مبارزه با شیوع علائم پیری عبارت اند از کافئین و نیکوتینامید که دارای خواص ضدپیری در پوست شناخته شده اند. برای کاهش علائم پیری روی موها بهتر است تمرکز خود را روی ساختار بهتر مو بگذارید. شما می توانید با حذف فاکتورهای خطرناک مانند رژیم غذایی نامناسب یا دیگر مشکلات سلامت، مدیریت استرس و افزودن ویتامین ها به رژیم غذایی خود این کار را انجام دهید.