لیستی از مشکلات رایج دهان و دندان

مشکلات دندان آزاردهنده‌اند اما بیشتر آن‌ها به سادگی قابل‌پیشگیری هستند. آشنایی با مشکلات رایج و علل آن در پیشگیری به شما کمک خواهد کرد.

بوی بد دهان


بیماری‌های لثه، سوراخ شدن دندان، سرطان دهان، خشکی دهان و باکتری‌های روی زبان رایج‌ترین علل مشکلات دهان و دندان هستند که باعث بوی بد دهان خواهند شد. استفاده از شوینده‌های دهان تنها بوی بد را رفع کرده و مشکل شما را درمان نخواهد کرد.


پوسیدگی دندان


پوسیدگی دندان بر اثر پلاکت‌ها ایجاد می‌شود، ماده‌ی چسبناکی که روی دندان‌ها جمع شده و با قند و نشاسته‌ی غذاهایی که می‌خوریم ترکیب می‌شود. این ترکیب اسیدی می‌سازد که به مینای دندان حمله می‌کند. بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان دو بار مسواک زدن در روز، استفاده‌ی روزانه از نخ دندان و چک آپ های منظم نزد دندان‌پزشک است.


بیماری‌های لثه



بیماری لثه با حملات قلبی و سکته در ارتباط است. مشکلات لثه عفونتی در لثه‌هایی است که اطراف دندان‌ها را احاطه کرده‌اند. بیماری لثه یکی از اصلی‌ترین علل از دست دادن دندان‌ها در بزرگ‌سالان می‌باشد. چک آپ های منظم نزد دندان‌پزشک در کنار حداقل دو بار مسواک زدن در روز و استفاده‌ی روزانه از نخ دندان نقش مهمی در پیشگیری از بیماری لثه دارد.


سرطان دهان



سرطان دهان بیماری جدی و کشنده‌ای است که روی میلیون‌ها نفر در جهان اثر گذاشته می‌باشد. این بیماری جدی دندان که مربوط به دهان، لب‌ها و گلو می‌شود اغلب اگر در مراحل اولیه تشخیص داده‌شده و اقدام برای درمان صورت گیرد قابل‌درمان است.


زخم‌های دهان


انواع متفاوتی از زخم در دهان وجود دارد و می‌توانند مزاحم و پر دردسر باشند. اغلب این زخم‌ها جایی برای نگرانی ندارند و خودشان ناپدید خواهند شد، مگر اینکه برای بیش از دو هفته هنوز بمانند.


فرسایش دندان



فرسایش دندان از بین رفتن ساختار دندان است و بر اثر حمله‌ی اسید به مینای دندان ایجاد می‌شود. نشانه‌های فرسایش دندان می‌توانند از حساس شدن دندان‌ها تا نشانه‌های جدی تر مانند خرد شدن آن‌ها متغیر باشند. فرسایش دندان بیشتر از آنچه فکرش را بکنید متداول است، اما به سادگی نیز قابل‌پیشگیری می‌باشد.


حساس شدن دندان‌ها



حساس شدن دندان‌ها یعنی احساس درد یا ناراحتی در دندان‌ها بر اثر تماس با مواد شیرین، هوای سرد، نوشیدنی‌های گرم، نوشیدنی‌های سرد یا بستنی. برخی افراد دچار این مشکل حتی با مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان نیز احساس ناراحتی دارند. خبر خوب این است که این مشکل قابل درمان می‌باشد.