بهترین ادویه و گیاهان برای سلامت مغز

تعدادی از گیاهان و ادویه‌ها سلامت مغز شما را بهبود می‌بخشند. در این مقاله نگاهی به برخی از آن‌ها و فوایدشان برای مغز می‌اندازیم.

زردچوبه



زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکامین است که خاصیت ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی دارد ( دو فاکتوری که برای سلامت مغز و سلامت کلی بدن لازم‌اند ) زردچوبه سلامت مغز را بهبود بخشیده و با حذف بتا آمیلوئید ( ماده‌ای پروتئینی ) در مغز از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. تجمع بتا آمیلوئید باعث شکل‌گیری پلاک‌های مغزی مربوط به بیماری آلزایمر می‌شود. بعلاوه زردچوبه با ممانعت از شکستن سلول‌های عصبی مغز محافظی برای سلامت آن است.


مریم گلی



مریم گلی دارای خاصیت تقویت‌کننده‌ی مغز است. همچنین در درمان بیماری آلزایمر موثر می‌باشد. می‌توانید این گیاه را مانند چای دم کرده و مصرف کنید.


کهن دار یا جینکو



گیاه جینکو از زمان قدیم در طب سنتی چینی برای درمان جنون استفاده می شده و فواید آن شناخته شده است. گفته می‌شود جینکو به بهبود عملکرد شناختی مغز کمک کرده و محرکی برای گردش خون و جریان آن به مغز است.


جینسنگ


یکی از مشهورترین گیاهان دارویی جینسنگ است که دارای مواد شیمیایی ضدالتهابی به نام جینسنوسید می‌باشد. در تحقیقات داشنمندان به اثبات رسانده‌اند که جینسنوسید ها کمک می‌کنند سطح بتا آمیلوئید در مغز کاهش یابد.همچنین این گیاه تا حدودی با آلزایمر نیز مبارزه می‌کند


آب قاشقی



گیاه آب قاشقی برای بهبود ذهن استفاده می‌شود. آزمایش‌های صورت گرفته روی حیوانات نشان داده‌اند این گیاه به مغز کمک می‌کند تا با استرس اکسیداتیو مبارزه کند.


بادرنجبویه



اغلب این گیاه به شکل چای مصرف‌شده و برای درمان اضطراب و بی‌خوابی شناخته شده است. بادرنجبویه می‌تواندعملکرد شناختی ذهن را بهبود بخشد.