علائمی که شاید درد شکم شما بخاطر سندروم روده نیست

در این مقاله نگاهی به برخی علائمی می‌اندازیم که شاید چیزی فراتر از سندروم روده را نشان می‌دهند.

دقت داشته باشید وجود این علائم به این معنا نیست که شما حتماً دچار سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر نیستید بلکه با وجود آن‌ها بهتر است کمی روی شرایط خود دقیق تر شوید.


گاز و نفخ ۹۰ دقیقه بعد از خوردن غذا


حدود ۹۰ دقیقه زمان می‌برد تا کربوهیدرات‌های هضم نشده به روده‌ی بزرگ برسند، جایی که در آن توسط باکتری‌های بد گیر می‌افتند. نتیجه‌ی آن فرایند تخمیر است که باعث ایجاد گاز می‌شود. در نتیجه اگر گاز معده‌ی شما قبل از ۹۰ دقیقه ظاهر شود ممکن است نشان‌دهنده‌ی باکتری بیشتری از حد لازم در روده‌ی کوچک باشد.


بلافاصله پس از خوردن اسهال دارید


حملات اسهالی زیاد می‌تواند نشانه‌ای از سندروم روده باشد. فرآیند ساده‌ی خوردن می‌تواند انقباضات روده‌ای را قوی کرده و باعث ایجاد اسهال شود. ممکن است پزشک شما بررسی موارد زیر را برای شما پیشنهاد دهد:

سوء جذب اسیدهای صفراوی



به یاد داشته باشید این‌گونه مشکلات نادرند و شاید اسهال شما پس از غذا نشانه‌ای از سندروم روده باشند.


با خوردن گندم علائم بهبود می‌یابد


برای بسیاری از افراد گندم و دیگر خوراکی‌های دارای گلوتن می‌تواند باعث بروز علائمی مانند سندروم روده شوند. برای بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده پزشک دستور تست بیماری سلیاک را می‌دهد. اگر سلیاک وجود نداشته باشد علائم سندروم روده با خوردن گندم بهبود خواهد یافت.


درد شکم برای حرکات مدفوع در روده نیست


علائم تشخیصی سندروم روده از جمله درد شکم و انقباضات می‌توانند با دفع مدفوع برطرف شوند. با این وجود بسیاری از بیماران می‌گویند همیشه برای آن‌ها این‌طور نیست و به نظر می‌رسد درد شکم یا علائم یبوست آن‌ها مربوط به سندروم روده نیست.


استفراغ متناوب در یک روال منظم



استفراغ نشانه‌ی سندروم روده نیست. مشکلات زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند. شما باید در مورد این مشکل خود با پزشک مشورت کنید. اگر استفراغ غیرقابل‌کنترل یا خون در استفراغ خود دارید شرایط برای شما اورژانسی خواهد بود.


وجود خون در مدفوع



هرگونه نشانه‌ای از وجود خون در ادرار یا مدفوع شما ( به جز خون قاعدگی ) نیاز به توجه زیاد و مراجعه به پزشک دارد. با وجودی که این خون می‌تواند تنها نتیجه‌ی هموروئید باشد اما خون در مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از سرطان روده یا بیماری التهابی روده باشد.


کاهش وزن بدون دلیل

گاهی فرد مبتلا به سندروم روده به خاطر ترس از بروز علائم کمتر می‌خورد و نتیجه‌ی آن می‌تواند باعث مقداری کاهش وزن شود. اما کاهش وزن زیاد و بی‌دلیل نشانه‌ی سندروم روده نیست و شاید بر اثر مشکل جدی تری ایجاد شده باشد.


تب کردن


سندروم روده نمی‌تواند باعث ایجاد تب شود. دلایل احتمالی ایجاد تب می‌تواند عفونت، التهاب، عدم ایمنی بدن یا سرطان باشد.


بیشتر اوقات خیلی خسته‌اید



خستگی نشانه‌ی سندروم روده نیست. اگر احساس خستگی دائمی و شدید دارید بهتر است با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید.