کتلت بادمجان و سویا

یکی از انواع غذاهایی که از تنوع خیلی زیادی برخوردارند، دسته کتلت ها هستند.

یکی از انواع غذاهایی که از تنوع خیلی زیادی برخوردارند، دسته کتلت ها هستند. همچنین کتلت ها در خانواده غذاهای من درآوردی هم قرار می گیرند، به جرات می توان گفت که هر خانمی توانایی خلق یک نوع کتلت جدید را دارد. در این مطلب طرز تهیه کتلت بادمجان و سویا را به شما آموزش داده ایم.

مواد لازم:

۲ عدد بادمجان
۲ پیمانه سویا
۱ پیمانه نخود آشی
۵ شاخه پیازچه
۱ عدد پیاز کوچک
نمک و فلفل به میزان لازم
۲ عدد تخم‌مرغ
۱ ق‌چ دارچین
روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم




طرز تهیه:

۱. بادمجان‌ها را پوست کنده و بشویید. حالا یک کاسه را از آب و مقداری نمک پر کرده و بادمجان‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب نمک بگذارید تا تلخی آنها گرفته شود. پیاز را هم پوست کنده بشویید.

۲. نخود را در کاسه‌ای پر از آب به مدت ۳ تا ۴ ساعت خیس کنید. چند بار در این فاصله آب نخود را خالی کنید و دوباره آب سرد روی آنها بریزید. پیازچه‌ها را شسته و تمیز کناری بگذارید.

۳. سویا را در کاسه‌ای بزرگ ریخته، روی آن به اندازه چهار پنج پیمانه آب بریزید و صبر کنید تا سویاها، به خود آب جذب کنند. بعد از ۲۰ دقیقه آنها را در آبکش بریزید و یک بار آب سرد از روی سویاها رد کنید.

۴. حالا سویاها را در مشت فشار دهید تا آب آنها با فشار دست‌تان بیرون بیاید و کم آب و خشک شوند. بادمجان‌ها را هم از آب بیرون آورده و با دستمال تمیز خشک کنید.نخود را هم بعد از خیس خوردن از آب بیرون آورده و همراه با سویا، بادمجان، پیاز و پیازچه در چرخ گوشت یا غذاساز ریخته و خوب چرخ کنید.

۵. مواد چرخ‌شده را در کاسه‌ای ریخته، نمک، فلفل و دارچین را هم اضافه کرده و با مواد خوب مخلوط کنید. حالا تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مایه کتلت آماده شود.

۶. در تابه‌ای مقداری روغن ریخته و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. از مایه کتلت مقداری بردارید و در کف دست شکل دهید و به آرامی در روغن داغ بگذارید تا سرخ شود. بعد از سرخ شدن یک طرف، طرف دیگر را سرخ کنید. همه مایه کتلت را به همین روش در روغن سرخ کنید و بعد در ظرف مورد نظر چیده و با سبزیجات دلخواه تزئین و سرو کنید.

یه‌جور دیگه

می‌توانید مایه کتلت را در قالب هم بریزید و کتلت‌های شکل‌دار قالبی درست کنید.