آیا تخمه کدو به کاهش وزن کمک می‌کند؟

تخمه‌کدوی بوداده، در بسیاری از کشورها میان وعده‌ای مرسوم است، اما اگر تنها عید نوروز این تخمه را مصرف می‌کنید، در حق خود کوتاهی کرده‌اید.

تخمه‌کدو سرشار از اسیدهای چرب و امینو اسیدهای تریپتوفان و مواد مغذی قدرتمند دیگر است. تخمه‌کدو تأثیر خاصی در کاهش وزن ندارد، اما مصرف آن به‌اندازه متعادل، به شما کمک می‌کند که اگر رژیم غذایی کالری محدود دارید، مواد مغذی موردنیاز بدن خود را به دست آورید.


حقیقت درباره کاهش وزن



ممکن است شنیده باشید با خوردن برخی غذاها وزن بیشتری کم می‌کنید. این حقیقت ندارد. هیچ غذایی نمی‌تواند کاهش وزن قابل‌توجهی را حاصل کند. برای کاهش وزن باید کمبود کالری ایجاد کنید، به این معنی که کالری کمتری نسبت به میزان مصرفی خود در هرروز دریافت کنید. به‌این‌ترتیب بدن مجبور می‌شود که برای به دست آوردن انرژی، به منابع چربی ذخیره‌شده خود رجوع کند، بنابراین چربی‌ها را می‌سوزاند. حفظ این کمبود کالری در طول زمان (خوردن کمتر و فعالیت بیشتر) به‌مرور موجب کاهش وزن قابل‌توجهی در شما می‌شود.


پتانسیل تخمه‌کدو



تخمه‌ها محتوای چربی زیادی دارند، درنتیجه نسبت به غذاهای دیگر، در حجم برابر کالری بیشتری نیز دارند، اما علاوه بر آن حاوی تراکم بالایی از مواد مغذی هستند که شامل اسیدهای چرب فراوان، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این ویژگی، تخمه‌کدو را به بخش مهمی از رژیم غذایی با محدودیت کالری تبدیل کرده است. وقتی کالری دریافتی خود را کم می‌کنید، خطر عدم مصرف کافی مواد مغذی نیز پیش می‌آید (چون غذای کمتری مصرف می‌کنید)، بنابراین واردکردن مقدار کمی تخمه‌کدو در رژیم غذایی، به شما کمک می‌کند با کمبود این مواد مغذی جلوگیری کنید. به‌علاوه تخمه‌کدو منبع خوبی برای فیبر است، به‌طوری‌که در هر ۲۸ گرم از آن بیش از ۵ گرم فیبر وجود دارد. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی کاهش وزن است چون کمک می‌کند مدت طولانی‌تری سیر بمانید و درنتیجه این کاهش گرسنگی به کاهش دریافت کالری منجر می‌شود.


تعادل کلید موفقیت است



اصل تغذیه سالم، به‌خصوص برای کاهش وزن، " تعادل" است. تعادل در مورد مغزهای گیاهی و تخمه‌ها نیز مهم است، چون اگرچه این مواد تراکم بالایی از مواد مغذی دارند، اما پرکالری نیز هستند. ۲۸ گرم تخمه‌کدو ۱۲۶ کالری دارد . اگرچه این مقدار کمتر از بسیاری از میان وعده‌های دیگر ازجمله چیپس سیب‌زمینی (با ۱۵۴ کالری در ۲۸ گرم) است اما اگر زیادی تخمه‌کدو بخورید ممکن است درنهایت کالری بیشتری نسبت به برنامه تعیین‌شده، وارد رژیم غذایی خود بکنید و به‌جای کاهش وزن دچار افزایش وزن شوید. دکتر یوئیل فرمن می‌گوید زنانی که می‌خواهند وزن کم کنند، هرروز ۲۸ گرم تخمه و مغزهای گیاهی مصرف کنند و مردانی که می‌خواهند وزن کم کنند نباید بیش از ۵۶ گرم در روز از این مواد غذایی مصرف کنند.


ایده‌هایی برای آماده‌سازی و مصرف تخمه‌کدو


می‌توانید به شیوه سنتی تخمه‌کدو را با نمک و در صورت تمایل مقداری روغن‌زیتون تفت دهید و یا از روش‌های کمی خلاقانه‌تر استفاده کنید. می‌توانید تخم را پیش از تفت در ادویه دلخواه مانند گرم ماسالا (ادویه هندی) طعم دار کنید و پس از سرد شدن آن‌ها را با مقداری کشمش سیاه مخلوط‌کنید یا با مقداری بادام خردشده و پاپریکای دودی مخلوط‌کنید. تخمه را به‌تنهایی و به‌عنوان میان وعده می‌توانید مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را روی ماست یونانی بدون چربی یا سالاد بریزید.