چرا دستگاه بخورتان شما را بیمار می کند

یک دستگاه بخور می‌تواند با تأثیرات مضر رطوبت کم هوا مبارزه کند. اما همین دستگاه شاید باعث بیماری شما شود. نکات زیر را نگاهی بیندازید.

شاید زیاد تمیز نیست

دستگاه بخور بستر مناسبی برای تولیدمثل باکتری‌ها و کپک‌هاست. زمانی که این ذرات مضر از طریق بخار دستگاه شما وارد هوا می‌شوند می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و حتی عفونت ریه شوند. بهترین راه برای مبارزه با این خطرات این است که هر سه روز یک‌بار دستگاه خود را ضدعفونی کنید.


چگونه داخل دستگاه بخور را تمیز کنیم

در ابتدا دستگاه را از برق بکشید.



ظرف آب و فیلتر آن را خارج کنید.



مقداری هیدروژن پرکسید یا سرکه‌ی سفید داخل دستگاه بریزید. سپس با یک مسواک تمیز مواد معدنی و ذرات جمع شده در آن را تمیز کنید.



حدود ده دقیقه زمان می‌برد تا ماده‌ی ریخته شده کامل آلودگی‌ها را تمیز کند.اجازه بدهید شوینده برای ۱۰ تا۳۰ دقیقه در دستگاه بماند.



با آب تمیز کاملاً دستگاه را آب بکشید، آب را داخل آن بگردانید و خالی کنید. اگر چیزی داخل دستگاه بخور باقی ماند مراحل نظافت را دوباره تکرار کنید.



زمانی که کارتان به پایان رسید بگذارید در هوای آزاد خشک شود.


تمیز کردن داخل مخزن آب

برای تمیز کردن داخل مخزن آب از ترکیب چهار واحد آب و یک واحد هیدروژن پرکسید سه درصد استفاده کنید.



بگذارید محلول برای سی دقیقه در مخزن بماند.



سپس آن را خوب آب کشیده و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.



پس از اتمام کار نظافت مخزن و دستگاه با روش زیر با رشد باکتری‌ها و کپک‌ها مبارزه کنید:

باید هرروز آب داخل دستگاه را با آب تازه عوض کنید.



برای این کار دستگاه را از برق بکشید.



سپس مخزن آب را خالی کرده و قبل از ریختن آب تازه اجازه دهید خود دستگاه در هوای آزاد خشک شود.


آب مصرفی شما را بیمار می‌کند

اگر همه‌ی کارهای بالا را انجام داده‌اید و باز هم فکر می‌کنید دستگاه بخورتان باعث بیماری شما می‌شود فکر کنید آیا از آب شیر در آن استفاده می‌کنید؟ اگر این‌طور است آب مقطر را جایگزین کنید. آب شیر دارای مواد معدنی ای است که رشد باکتری و کپک‌ها را در دستگاه زیاد می‌کند. به یاد داشته باشید با وجودی که بیشتر ناخالصی‌های آب شیر در آب مقطر وجود ندارد اما ممکن است باز هم مقداری مواد معدنی داشته باشد.


با وجود همه‌ی موارد بالا باز هم شما را بیمار می‌کند؟

نکته‌ی قابل‌توجه دیگر سن دستگاه شماست.باکتری‌ها و کپک‌های ایجادشده شاید دیگر از دستگاه قدیمی شما جدا نشوند. بهتر است جایگزینی برای آن تهیه کنید.