علائم سرطان

باوجودی که هر نوع سرطان علائم خود را دارد اما برخی نشانه‌ها در بیشتر سرطان‌ها دیده می‌شوند. با این علائم آشنا شوید. داشتن هرکدام از این‌ها به معنای حتمی بودن سرطان نیست.

خستگی مداوم



خستگی رایج‌ترین نشانه‌ی تجربه‌شده در بیماران سرطانی است. اغلب این حالت در زمان پیشرفت سرطان دیده می‌شود اما گاه در مراحل اول نیز وجود دارد. کم‌خونی نیز گاه مقصر است – وضعیتی که با انواع مختلف سرطان همراه خواهد شد، خصوصاً آن‌هایی که روی روده اثرگذارند.


کاهش وزن بی‌دلیل



شاید کم شدن وزن بدون هیچ تلاش برای شما یک سورپرایز عالی باشد اما باید آن را یک پرچم قرمز برای بیماری‌هایی مانند سرطان بدانید. کاهش ۴.۵ کیلو یا بیشتر بدون هیچ تلاشی برای کاهش وزن یعنی شما باید به پزشک مراجعه کنید. این نوع کاهش وزن می‌تواند همراه با از دست دادن اشتها باشد و یا بدون آن. به یاد داشته باشید کاهش وزن می‌تواند نشانه‌ای از سرطان باشد اما ممکن است به خاطر بیماری دیگری نیز این وضعیت ایجادشده باشد.


درد



اغلب درد از اولین نشانه‌های سرطان نیست مگر در مواردی که سرطان به استخوان نفوذ یافته باشد. درد زمانی ایجاد می‌شود که سرطان پیشرفت کرده و بر اندام و اعصاب اثر گذاشته است. درد قسمت پایین کمر می‌تواند نشانه‌ی سرطان تخمدان یا روده باشد. در شانه گاه نشانه‌ی سرطان ریه است. درد در سر می‌تواند بر اثر تومورهای مغزی ایجاد شود.

درد شکم گاه مرتبط با سرطان‌هایی مانند معده، پانکراس و .. است. درد شکم علامتی بسیار نامفهوم است زیرا می‌تواند بر اثر بیماری‌های مختلفی ایجاد شود.


تب



تب نشانه‌ی نامشخصی از مشکلات متوسط تا حاد در بدن است، از جمله سرطان. در مورد سرطان تبی که دائمی است و یا می‌آید و می‌رود می‌تواند نشانه‌ای از وجود فشار روی سیستم ایمنی بدن باشد. تب اغلب با سرطان‌هایی همراه است که روی خون اثر گذراند، مانند سرطان خون یا سرطان غدد لنفاوی. همچنین در بیمارانی که سرطان در بدنشان پیشرفت کرده است نیز تب رایج می‌باشد.


تغییرات روده



اگر دچار یبوست، اسهال، وجود خون در مدفوع، گاز معده، کم شدن مدفوع یا هر تغییر کلی در کار روده‌ها شدید نزد پزشک بروید. این علائم اغلب بر اثر سرطان روده ایجاد می‌شوند اما می‌توانند در انواع دیگر سرطان نیز دیده شوند.


سرفه‌های شدید


سرفه‌های جدید و مداومی که رفع نشده و مرتباً بدتر می‌شوند را باید پزشک بررسی کند. خون یا خلط شاید همراه با سرفه باشد و می‌تواند مشکلات مختلفی را نشان دهد. در مورد سرطان سرفه‌های شدید همراه با خون یا مخاط می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ریه باشد.