اگر حوصله استفاده از نخ دندان را ندارید، این کار را انجام بدهید

دوست دارید دندان هایی زیبا و تمیز داشته باشید؟ با استفاده از این تکنیک ۱۰ دقیقه‌ای، با کرم‌خوردگی و بوی بددهان مبارزه کنید.

برای دور کردن باکتری‌ها از دهان خود، به دندان‌های خود یک تمرین بدهید. تحقیقات جدید انجام‌شده در هلند نشان می‌دهد که جویدن آدامس باعث تمیز شدن دهان شما می‌شود.

در این مطالعه، شرکت‌کنندگان برای ده دقیقه آدامس‌های بدون شکر را می‌جویدند. پس از تجزیه‌وتحلیل آدامس جویده شده، محققان متوجه شدند که در هر تکه از آن حدود ۱۰۰ میلیون باکتری به دام افتاده است.

این درواقع تنها بخش کوچکی از تمام باکتری‌های موجود در جهان است، ولی این مقدار کاهش نیز مهم است و می‌تواند به پوسیدگی کمتر، لثه‌های سالم‌تر، و تنفس خوشبوتر منجر شود.



دلیل این مسئله این است که زمانی که شما آدامس می‌جوید، آدامس درواقع تکه‌های غذا و جرم را از دندان شما پاک می‌کند.

تحقیقات زیادی در مورد این مسئله انجام‌شده است و این مسئله که جویدن آدامس می‌تواند باعث بهداشت بهتر دهان شود، تقریباً به اثبات رسیده است.

همچنین زمانی که شما آدامس می‌جوید، حرکت جویدن باعث تحریک ترشح بزاق نیز می‌شود. و بزاق یک ماده ضد میکروبی است. بزاق، کار کشتن باکتری‌های موجود در دهان و همچنین حفظ سلامت بافت لثه را نیز بر عهده دارد.

یکی دیگر از مزیت‌های جویدن آدامس این است که این فعالیت باعث سوختن مقداری کالری در بدن شما می‌شود.

بااین‌حال استفاده از نخ دندان هنوز هم بهترین روش نابود کردن باکتری‌ها است، زیرا این نخ‌های نازک می‌توانند وارد فضای بین دو دندان شده و مواد غذایی را از بین آن‌ها خارج کنند و درنتیجه از ایجاد پوسیدگی بین‌دندانی جلوگیری کنند، درحالی‌که آدامس فقط می‌تواند سطح دندان‌ها را تمیز کند.



پس نباید استفاده از آدامس را به‌عنوان جایگزین نخ دندان در نظر داشته باشید. به آن به‌عنوان یک تکمیل‌کننده، و یا کاری که می‌توانید در زمان عدم دسترسی به نخ دندان انجام بدهید، فکر کنید.

چه نوعی آدامسی بهترین است؟ طعم آن به خود شما بستگی دارد، ولی تنها گزینه مناسب انواع بدون شکر می‌باشد.

باکتری‌های موجود در دهان شما، باعث تخمیر شکر آدامس معمولی شده و درنتیجه اسید تولید کرده و دندان‌های شما را ضعیف می‌کند. ولی شیرین‌کننده‌های مصنوعی در آدامس‌های بدون شکر، در این فرایند شرکت نمی‌کنند.



و در مورد این مسئله که شما چقدر باید آدامس را بجوید، حداکثر زمان ۱۰ دقیقه است؟ هر چیزی بیشتر از این ممکن است باعث شود که باکتری‌های محبوس شده در آدامس مجدداً به دهان شما بازگردند. به‌هرحال آدامس در آن زمان همه طعم خود را نیز ازدست‌داده است.