دلایل عجیب بوی بد دهان

هیچ‌کس دهان بدبو را دوست ندارد. همه سعی می‌کنند به‌نوعی این مشکل را رفع کرده یا پنهان کنند. اما بهتر است برای رهایی از بوی بد علت ایجاد آن را بشناسید.

صبحانه را کنار نگذارید

صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی در طول روز است و حالا می‌توان نفس‌های تازه و رهایی از بوی بد دهان را به فواید آن اضافه کرد. اگر صبحانه نخورید غدد بزاقی دهان دیگر در صبح فعال نخواهند بود و این باعث خشکی دهان می‌شود، نتیجه بوی بد دهان است.


قهوه

این نوشیدنی دهان شما را خشک می‌کند و هرچه بیشتر مصرف کنید مشکل بدتر خواهد شد. اگر زیاد قهوه می‌خورید سعی کنید مصرف قهوه‌ی خود را به یک یا دو فنجان در روز کاهش دهید و بعد از هر فنجان قهوه یک یا دو لیوان آب بنوشید تا مانع خشکی دهان و ایجاد بوی بد شوید.


باکتری‌های بد باعث بوی بد دهان‌اند

شاید از اینکه باکتری‌های زیادی در دهان شما هستند تعجب کنید. برخی از این باکتری‌ها خوب و برخی دیگر بد می‌باشند. باکتری‌های بد یکی از اصلی‌ترین علل بوی بد دهان هستند. ازآنجایی‌که این باکتری‌ها بیشتر روی زبان زندگی می‌کنند بهتر است پس از هربار مسواک زدن روی زبان خود را هم مسواک بزنید. اگر می‌توانید ۲ یا ۳ بار در روز زبانتان را تمیز کنید.


آدامس می‌تواند مقصر باشد

اغلب زمانی که متوجه بوی بد دهان خود می‌شوید آدامس می‌خورید و فکر می‌کنید هر آدامسی مشکل شما را رفع خواهد کرد. اگر آدامس شما با زایلیتول شیرین شده باشد به رفع بوی دهان کمک خواهد کرد. تنها آدامس‌های بدون قند دارای زایلیتول می‌توانند باکتری‌هایی که عامل بوی بد دهان و پوسیدگی دندان هستند را از بین ببرند.


فراموش کردن نخ دندان

اگر مرتباً دندان‌هایتان را مسواک بزنید، دهان‌شویه استفاده کنید و از قهوه‌ی زیاد دور بمانید اما استفاده از نخ دندان را فراموش کنید باز هم ذرات غذای مانده بین دندان‌های شما باعث ایجاد بوی بد در دهانتان می‌شوند.


تنفس از دهان

برخی افراد عادت دارند همیشه از دهان نفس می‌کشند. زمانی که بوی بد دهان شما شروع‌شده باشد تنفس با دهان به شما کمکی نخواهد کرد. همچنین اگر دهانتان بوی بد نمی‌دهد نفس کشیدن از دهان می‌تواند به زودی آغازگر این بوی بد شود. زمانی که دهان شما برای زمانی طولانی باز باشد خشک می‌شود و دهان خشک یکی از اصلی‌ترین علل بوی بد دهان است.


خوردن پروتئین زیاد

پروتئین این روزها غذای اصلی در رژیم غذایی اکثر افراد است زیرا برای زمانی طولانی شما را سیر نگه می‌دارد. پروتئین برای بدن شما لازم است اما مانند هر چیز دیگری مقدار خیلی زیاد آن خوب نیست. اگر کربوهیدرات کم‌مصرف کرده و خود را با پروتئین‌ها سیر کنید متوجه تأثیر آن روی تنفس خود خواهید شد. این رژیم غذایی می‌تواند بوی دهان شما را بسیار بد کند. هیچ نوع رژیم غذایی نباید حاوی مقدار زیاد از گروه خاصی از مواد غذایی باشد.


داروها باعث بوی بد دهان می‌شوند

هیچ‌کس نباید به خاطر بوی بد دهان داروهایش را قطع کند، قبل از هر کاری باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر از عوارض ناشی از این داروها ناراحتید آدامس دارای زایلیتول و نوشیدن مقدار زیاد آب می‌تواند به شما کمک کند.


از دندان‌پزشک می‌ترسید؟

بسیاری از افراد برای چک آپ های منظم نزد دندان‌پزشک نمی‌روند. اما با این کار شما از وجود احتمالی بیماری‌های لثه، برخی عفونت‌ها و پوسیدگی‌های دندان که می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند باخبر نخواهید شد.


کمبود میوه و سبزیجات

اگر میوه و سبزیجات به اندازه‌ی کافی مصرف نکنید دهانی بد بو خواهید داشت. این خوراکی‌ها بهترین انتخاب هستند زیرا باعث افزایش تولید بزاق دهان در زمان جویدن و هضم می‌شوند. بزاق بیشتر باکتری‌هایی را از بین می‌برد که دهان شما را بد بو می‌کنند.