۱۰ ماده ی خوراکی برای پیشگیری از سرطان

غذاها کاری بیشتر از سیر کردن شما انجام می‌دهند. آن‌ها بدن شما را سالم نگه‌داشته و حتی گاهی دارای خواص ضد سرطانی هستند.

توت


توت‌ها دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که ممکن است سلول‌های بدن شما را از آسیب‌های مرتبط با سرطان حفظ کندو همچنین توت‌ها ایمنی بدن را بالا می‌برند.


انگور


ماده‌ی شیمیایی گیاهی به نام رسوراتول که در پوست انگور، به‌خصوص انگورهای قرمز و بنفش، وجود دارد خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده سلول‌های سرطانی را از رشد بازداشته و تومورها را مهار می‌کنند.


گوجه‌فرنگی


رنگ قرمز روشن گوجه‌فرنگی ناشی از آنتی‌اکسیدانی به نام لایکوپن است که از آسیب به سلول‌ها حفاظت کرده و آن‌هایی که رشد مناسبی ندارند را می‌کشد. همچنین این ماده از پوست مقابل جذب اشعه‌ی UV نور خورشید محافظت می‌کند.


سبزیجات چلپایی


سبزیجات جلپایی مانند بروکلی و کاهو دارای موادی هستند که با سرطان مبارزه می‌نمایند مانند کرامبین و گلوکوزینولات. همچنین این سبزیجات دارای سولفورافان هستند که با کمک به بدن در آزاد کردن مواد سرطان‌زا و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی از بروز سرطان جلوگیری می‌کنند.


سیر


سیر دارای فیتوکمیکال های آنتی‌اکسیدان منحصربه‌فردی به نام آلیل سولفید است که به نظر می‌رسد به چند طریق به پیشگیری از فرآیند سرطان کمک می‌کند. این ترکیبات مانع شکل‌گیری و رشد سلول‌های سرطانی هستند.


چای


چای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاتچین است که تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کرده و اندازه‌ی تومورهای سرطانی را کاهش دهد.


دانه‌ی کتان


دانه‌ی کتان دارای آنتی‌اکسیدانی به نام لیگنان است که به بدن کمک می‌کند از اسیدهای چرب امگا۳ و مواد سرطان‌زا خالی شود. این کار ایمنی بدن را بالابرده و التهاب را کاهش می‌دهد.


حبوبات

شاید حبوبات ریز باشند اما حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس مواد مغذی زیادی دارند. این حبوبات دارای فیتوکمیکال های طبیعی هستند که کاملاً متفاوت با فیتوکمیکال سبزیجات و غلات است. ساپونین ها، مهارکننده‌ی آنزیم‌های پروتئاز هستند که از تولید سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند. فیبر این مواد نیز می‌تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد.


غلات


کسانی که مرتباً از غلات کامل استفاده می‌کنند ۲۱ تا ۴۳ درصد خطر سرطان در آن‌ها کمتر از کسانی است که از آن نمی‌خورند. برخلاف غلات تصفیه‌شده، غلات کامل لایه‌هایی از سبوس دارند که سرشار از آنتی‌اکسیدان و دیگر مواد مغذی است. همچنین غلات کامل فیبر دارند که روده را برانگیخته و می‌تواند سبب تولید موادی شود که از سلول‌ها در مقابل عوامل سرطان‌زا محافظت می‌کند.


سبزیجات با برگ تیره


این سبزیجات سبزرنگ دارای فولات و کارتنوئید هستند. کارتنوئیدها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به ارتباط میان سلول‌ها برای کنترل رشد سلول کمک می‌کنند. همچنین فولات برای حفاظت از DNA ما ضروری است، نقطه‌ی شروع هرگونه تغییر که منجر به سرطان می‌شود.