آیا شیر خالص نسبت به شیر بدون چربی کلسیم کمتری دارد؟

شیر خالص نسبت به شیر بدون چربی کلسیم کمتری دارد. در واقع باید گفت که برعکس این جمله حقیقت دارد.

فواید شیر بر هیچ یک از ما پوشیده نیست. اما گاهی برخی از مردم عقایدی را به اشتباه در مورد شیردارند که بسیار هم بر آن مصر هستند.
باورهای غلط درباره شیر

شیر خالص نسبت به شیر بدون چربی کلسیم کمتری دارد. در واقع باید گفت که برعکس این جمله حقیقت دارد. یک فنجان شیر خالص حدود ۲۷۶ میلی‌گرم کلسیم و یک فنجان شیر بدون چربی حدود ۲۹۹ میلی‌گرم چربی دارد.

شیر تازه دوشیده شده (شیر بکر) بسیار سالم‌تر و بهتر از شیر پاستوریزه است. شیر دوشیده شده و بکر را برخی مرحم اگزما، IBS و برخی بیماری‌های دیگر می‌دانند، ولی تاکنون هیچ دلیل علمی این موضوع را ثابت نکرده است و شیر تازه دوشیده شده خاصیت دارویی ندارد، جز اینکه فرد را در معرض خطراتی مثل مسمومیت غذایی قرار می‌دهد. FDA توصیه می‌کند که شیر حتماً به صورت پاستوریزه مصرف شود، یعنی باکتری‌های مضر و خطرناک آن از بین رفته، اما مواد مغذی آن حفظ شده است.

شیر عادی (معمولی) بیشترین میزان ویتامین D را دارد. FDA مقدار ویتامین D را که به شیر گاو اضافه می‌شود، تا Iu۱۰۰ در هر فنجان مجاز می‌داند، اما این میزان فقط ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین می‌کند. شیر سویا نیز می‌‌تواند ۳۰درصد از نیاز بدن را تامین کند. به هر حال، هر دو نوع شیر با اینکه به اندازه کافی ویتامین D ندارند، باز هم منابع فوق‌العاده ویتامینی محسوب می‌شوند.

شیر بادام جایگزین خوبی برای شیر گاو است. خیر، اینگونه نیست، مخصوصاً وقتی که پای پروتئین در میان باشد. یک فنجان شیر حاوی ۸ گرم پروتئین بیشتر نسبت به یک تخم آب‌پز شده است، در حالی‌که شیر بادام فقط ۱ گرم پروتئین بیشتر نسبت به یک تخم آب‌پز شده دارد، آجیل‌ها، پروتئین زیادی دارند، اما ترکیب اصلی موجود در شیر بادام، آب فیلتر شده است، نه بادام.

طبق آمار و ارقام و تحقیقات به عمل آمده، زنانی که معمولاً غذاهای سالم می‌خورند و به ندرت از غذاهای ناسالم استفاده می‌کنند، هر روز ورزش یا دست‌کم پیاده‌روی می‌کنند، سیگار نمی‌کشند، ۷۱ درصد کمتر از زنانی که برنامه‌ زندگی‌شان چندان سالم نیست، دچار پیری زودرس می‌شوند. این نتیجه پس از بررسی روی ۱۳۱۳ خانم و عادات زندگی آنها به دست آمده است.