توصیه هایی برای جلوگیری از چاقی در عید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی برای جلوگیری از افزایش وزن در ایام نوروز توصیه کرد مردم اگر می‌خواهند از آجیل و شیرینی استفاده کنند حتما باید از سهم ناهار و شام کم کنند.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی برای جلوگیری از افزایش وزن در ایام نوروز توصیه کرد مردم اگر می‌خواهند از آجیل و شیرینی استفاده کنند حتما باید از سهم ناهار و شام کم کنند.

افراد ممکن است در نوروز بدون اینکه متوجه شوند میزان بیشتری کالری روزانه دریافت کنند که نسبت به ایام معمول تفاوت جدی داشته باشد. در نهایت منجر به این می‌شود که فرد در پایان عید با دو تا سه کیلو اضافه وزن روبرو می‌شود.

برای جلوگیری از این وضعیت در نوروز به علت اینکه افراد فراغ بال بیشتری دارند توصیه می‌کنیم روزانه نیم ساعت تا یک ساعت فعالیت فیزیکی را در برنامه خود جای دهند.

اگر می‌خواهید از آجیل و شیرینی استفاده کنید حتما باید از سهم ناهار و شام کم کنید. چون آجیل و مغز از خانواده چربی‌ها هستند که صد گرم آنها بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ کیلو انرژی می‌دهد. وقتی ده عدد آجیل چهار مغز می‌خوریم حدود ۴۰ تا ۴۵ کالری انرژی دریافت می‌کنیم. نیاز روزانه یک مرد بالغ ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کالری و یک زن بالغ ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری نیاز دارد.

دویدن به مدت یک ساعت یا پیاده روی به مدت دو ساعت را برای سوزاندن ۳۰۰ کالری ضروری است.

زمانی که یک یا دو کاسه آجیل در روز استفاده می‌کنیم می‌بینیم که شخص یک سوم کالری روزانه را دریافت می‌کند که به اضافه وزن جدی در پایان ایام عید منجر می‌شود. مغزها در خانواده چربی‌ها و روغن‌ها جای می‌گیرند و عملا در بشقاب روزانه افراد جایی ندارند و فقط در ایام خاصی مصرف می‌شوند.

به گفته این متخصص تغذیه، شیرینی‌ها نیز در نوک هرم غذایی هستند و نباید به صورت مداوم استفاده شوند. هر صد گرم شیرینی ۳۵۰ تا ۴۰۰ کالری دارد. وقتی در یک میهمانی دو تا سه شیرینی کوچک مصرف می‌شود و ۱۰ تا ۱۵ عدد مغز استفاده می شود حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری انرژی دریافت می‌کنیم.