دوقلو باردار شدن، عارضه ای هم دارد؟

اگر بفهمید دوقلو باردار هستید، چه کار می‌کنید؟ خوشحال می‌شوید و از این‌که در یک زمان مادر ۲ فرزند شده‌اید، احساس آرامش می‌کنید؟ یا این‌که فکر می‌کنید مادر بدشانسی هستید.

اگر بفهمید دوقلو باردار هستید، چه کار می‌کنید؟ خوشحال می‌شوید و از این‌که در یک زمان مادر ۲ فرزند شده‌اید، احساس آرامش می‌کنید؟ یا این‌که فکر می‌کنید مادر بدشانسی هستید که حالا باید همزمان کارهای مربوط به ۲ نوزاد را انجام دهد؟ در هر صورت اگر شما هم چنین شرایطی را تجربه می‌کنید، بهتر است به جای ناراحتی و غصه خوردن و همچنین به جای شادی بیش از حد، به فکر مراقبت از خود و فرزندان‌تان باشید تا این کوچولوها بدون مشکل متولد شوند.

البته جالب است بدانید بعضی از خانواده‌ها با مراجعه به پزشک، از متخصص زنان و زایمان می‌خواهند به آنها کمک کند تا به این هدف برسند. اما آیا این روش واقعا درست است؟ آیا بارداری دوقلویی به چنین روشی نمی‌تواند مشکلی برای مادر یا جنین‌هایش ایجاد کند؟

عوارض ناشی از بارداری‌ دوقلویی

دکتر الهه ثناگو، جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با بیان این نکته که بارداری‌های دوقلویی در گروه بارداری‌های پرخطر قرار می‌گیرد، می‌گوید: بیشتر دوقلویی‌ها، حاصل بارور شدن ۲ تخمک است که در نتیجه همزمان ۲ جنین در رحم مادر رشد می‌کنند. به این نوع دوقلویی، دوقلویی دوتخمکی می‌گویند که در اصطلاح عموم دوقلوهای غیرهمسان نیز نامیده می‌شوند.

به گفته این پزشک متخصص، عوامل متعددی در ایجاد این نوع دوقلویی موثر است؛ به عنوان مثال اگر سابقه دوقلوزایی در خانواده فرد و بخصوص خانواده مادری وجود داشته باشد، احتمال بارداری دوقلویی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، خانم‌هایی که در سنین بالا (حدود ۳۸ـ۳۷ سالگی) باردار می‌شوند و همچنین کسانی که تعداد زایمان‌های بیشتری داشته‌اند نیز شانس بیشتری برای بارداری دوقلویی دارند. در بارداری در ماه اول بعد از قطع قرص‌های جلوگیری و همچنین در بارداری‌هایی که با استفاده از داروهای ناباروری ایجاد می‌شود نیز احتمال چندقلویی وجود دارد.

دکتر ثناگو درباره نوع دیگر دوقلویی توضیح می‌دهد: نوع دیگر دوقلویی، دوقلویی تک‌تخمکی است که از تقسیم یک تخمک بارور شده ایجاد می‌شود. این نوع دوقلویی ارتباطی به سن یا سابقه دوقلوزایی خانوادگی ندارد، ولی در درمان‌های نازایی و IVF احتمال آن افزایش می‌یابد.

خود را به دردسر نیندازید
خیلی از پدر و مادرها ترجیح می‌دهند فرزندشان دوقلو باشد و برای رسیدن به این خواسته از پزشک کمک می‌خواهند. تعجب نکنید؛ خیلی از خانواده‌ها چنین درخواستی از پزشک‌شان دارند و می‌خواهند با یک مرتبه زایمان، صاحب ۲ فرزند شوند. دکتر ثناگو ضمن تاکید بر این نکته که نباید به خواست پدر و مادر، بارداری‌های دوقلویی ایجاد ‌شود، توضیح می‌دهد: در سال‌های اخیر به علت شیوع بیشتر درمان‌های نازایی شاهد افزایش بارداری‌های چندقلویی هستیم. اما برخلاف ظاهر قضیه که تولد ۲ نوزاد باعث شگفتی خانواده‌ها می‌شود و آنها را خوشحال می‌کند و حتی با وجود این‌که بعضی از خانواده‌ها با مراجعه به پزشک خواستار بارداری دوقلویی هستند، باید بدانید این بارداری‌ها هم برای پزشک و هم برای مادر دردسرساز و نیازمند مراقبت‌های بیشتر، شدیدتر و هوشیارانه است.

به گفته وی، خانم‌هایی که بارداری دوقلویی یا چندقلویی را تجربه می‌کنند، حتما باید به مراقبت‌های خاص و دقیق توجه داشته باشند و طبق نظر پزشک در زمان مناسبی که او تعیین می‌کند، برای معاینات و بررسی‌های مورد نیاز مراجعه کنند.

دکتر ثناگو تاکید می‌کند: این افراد چون در معرض پارگی زودرس کیسه آب هستند، باید از انجام فعالیت‌های سنگین و ایستادن به مدت طولانی نیز اجتناب کنند. علاوه بر این، فشار بیش از حد جسمی و روحی نیز می‌تواند برای این خانم‌ها دردسرساز شود. در ضمن، با مشاهده کوچک‌ترین وضعیت غیرطبیعی باید به پزشک مراجعه کرده و از کنار هیچ مشکلی به سادگی نگذرند.