۴ علامت که نشان می‌ دهد شما مدیر به دنیا آمده‌ اید

هرکسی برای مدیریت به دنیا نمی‌آید. اگر می‌خواهید بدانید شما هم به بیماری مدیریت دچار هستید یا نه به دنبال وجود این چهار علامت در خودتان باشید.

هرکسی برای مدیریت به دنیا نمی‌آید. اگر می‌خواهید بدانید شما هم به بیماری مدیریت دچار هستید یا نه به دنبال وجود این چهار علامت در خودتان باشید. درحالی‌که ۴۳‌درصد از کودکان و نوجوانان آمریکایی آرزوی مدیریت را در سر می‌پرورانند، تنها ۱۳‌درصد از افراد بالغ وارد دنیای مدیریت می‌شوند. افرادی که در بزرگسالی به این رویا تحقق می‌بخشند از چه ویژگی‌هایی برخوردارند؟ برای یافتن پاسخ این سوال محققان دانشگاه تافتس واستنفورد در مدت سه سال ۵هزار دانشجو را برای شناسایی ویژگی‌های شخصیتی و رفتارهای مدیران آینده مورد مطالعه قرار دادند.

براساس نتیجه این تحقیقات که به‌تازگی در مجله وال‌استریت‌ژورنال به چاپ رسیده، داشتن چهار ویژگی نشان می‌دهد شما دارای روحیه مدیریت هستید:

حمایت اطرافیان

نزدیک به ۴۵‌درصد از مدیران آینده مدیریت را در خانواده خود و در شرکت خصوصی یکی از والدین خود تجربه کرده‌اند درحالی‌که ۲۹‌درصد از دانشجویان چنین تجربه‌ای را در میان نزدیکان خود نداشته‌اند. این تجربه‌ها که از طریق اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان به دست می‌آید به آنها کمک می‌کند به این راه وارد شوند. برای مثال یکی از دانشجویان از یکی از دوستان پدرش که بدون هیچ تجربه و شناختی اقدام به تاسیس و مدیریت رستوران کرده است صحبت کرده و او را به عنوان منبع الهامی واقعی معرفی کرده است.

مسلط بودن بر خود

تسلط برخود با ویژگی‌های دیگری مانند روحیه خواستن یا خلاقیت در ارتباط است. در این تحقیق دانشجویانی که شرایط زندگی خود را مستقل عنوان کردند نسبت به دیگران یک و نیم برابر شانس بیشتری برای مدیر شدن دارند. حتی آن دسته از دانشجویانی که پیش از این گروهی را اداره یاافرادی را حول محور خاصی جمع کرده و گروه تشکیل داده‌اند تقریبا دو برابر بیشتر از دیگران روحیه مدیریت را از خود نشان دادند.

داشتن پشتکار در برابر شکست‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های تسلط بر خود است. برای مثال یکی از دانشجویان از تجربه رقابت تجاری خود در دوران دبیرستان تعریف کرده که در طی آن شیوه‌های مختلفی را برای فروش سازه‌های الکتریکی امتحان کرده تا سرانجام به یک شیوه نهایی دست پیدا کند و در این مدت بارها با شکست مواجه شد.

علاقه نشان دادن به امور اداری

تعداد زیادی از این مدیران آینده پیش از این به دنبال افزایش قابلیت‌های خود در انجام کارهای اداری بوده و بسیاری نیز در کلاس‌های تجارت و مدیریت با آنکه در رشته تخصصی آنها نبوده شرکت می‌کرده‌اند. تمایل نشان دادن به امور اداری مستقیما با شناخت مدیریت مالی و بودجه در ارتباط است. تحقیقات نشان داد اطلاعات مدیران آینده در زمینه مدیریت مالی دوبرابر بیشتر از سایرین بوده است. این افراد فعالانه به دنبال موقعیت‌های مناسب برای مدیریت و سرمایه‌گذاری‌اند.

داشتن روحیه خلاق

بیش از سه‌چهارم مدیران آینده از خلاقیت بالا و ۴۷‌درصد آنها از خلاقیت پایینی برخوردارند. به گفته محققان: «این افراد خلاق برای انجام کارهای روزمره‌شان شیوه‌های جدیدی پیدا می‌کنند و به جای آنکه از یک شیوه از پیش تعیین شده و ثابت برای حل مشکلات استفاده کنند همواره در جست‌وجوی بهترین راه‌حل هستند.»