پیراشکی سیب‌ زمینی و تخم‌ مرغ

ساندویچ تخم‌مرغ یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین ساندویچ‌های رایج برای بچه‌ها آن هم به عنوان میان‌وعده است ولی اینکه هر روز یا حتی چند روز درمیان به بچه‌ها ساندویچ تخم‌‌مرغ بدهید، هم برای شما تکراری و خسته‌کننده است هم مطمئنا بچه‌ها میلی به خوردن آن ندارند.

ساندویچ تخم‌مرغ یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین ساندویچ‌های رایج برای بچه‌ها آن هم به عنوان میان‌وعده است ولی اینکه هر روز یا حتی چند روز درمیان به بچه‌ها ساندویچ تخم‌‌مرغ بدهید، هم برای شما تکراری و خسته‌کننده است هم مطمئنا بچه‌ها میلی به خوردن آن ندارند. پس باید تخم‌مرغ را به روش‌های دیگری ساندویچ کنید؛ به عنوان مثال تخم‌مرغ را همراه مواد دیگر دلخواه در خمیر پیراشکی گذاشته و در قالب پیراشکی به بچه‌ها بدهید.

مواد لازم برای خمیر پیراشکی

۵۰۰ گرم آرد
۱ ق‌چ نمک
۴/۱ پیمانه روغن مایع
۴ /۱ پیمانه آب ولرم
۲ /۱ یک ق‌س مایه خمیرترش
۲/۱ یک پیمانه ماست
۱ ق‌م بیکینگ‌پودر
۱ ق‌چ شکر
۲ عدد زرده تخم‌مرغ
مقداری زعفران آب شده
کمی سیاهدانه، تخم‌ خرفه،‌ کنجد برای تزئین
مواد لازم برای داخل پیراشکی
۶ عدد تخم‌مرغ
۱ عدد سیب‌زمینی متوسط
۳ ق‌س جعفری خردشده
۵۰ گرم پنیر فیلافیلا (رنده شده)


طرز تهیه:

۱. مایه خمیر را در آب ولرم حل کرده و شکر را به آن اضافه کرده و هم بزنید. روی ظرف را بپوشانید و به مدت پنج دقیقه صبر کنید تا مایه خمیر عمل کند.

۲. ماست، نمک و بیکینگ پودر را مخلوط کرده و خوب هم بزنید. روغن را هم به آنها افزوده و باز هم بزنید.

مایه خمیر عمل‌آمده را با این مواد در یک ظرف ریخته و آرد را کم‌کم به آن اضافه کنید.

۳. بهتر است همه آرد را یکجا نریزید، ابتدا دو‌سوم آرد را اضافه کرده و مخلوط کنید. بعد از کمی هم زدن، ورز دهید. اگر آرد آن کم بود و خمیر به دست می‌چسبید باز هم آرد بریزید و اگر هم چسبندگی خمیر کم نبود، دیگر آرد اضافه نکنید.

۴. حالا خمیر آماده را در کاسه‌ای گذاشته روی ظرف را با دستمال پارچه‌ای بپوشانید و آن را در گوشه‌ای از آشپزخانه بگذارید و حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا استراحت کند.

۵. در این فاصله مواد داخل پیراشکی را آماده کنید. تخم‌مرغ‌ها را شسته در قابلمه‌ای آب ریخته، آب‌پز کنید. بعد از پختن، آنها را زیر آب سرد بگیرید و پوست‌شان را جدا کنید. تخم‌مرغ‌های آب‌پز شده را با رنده درشت، رنده کنید.

۶. سیب‌زمینی‌ها را هم آب‌پز کرده و بعد از پوست کندن، نگینی خرد کنید. همه مواد شامل (تخم‌مرغ‌های رنده‌شده، سیب‌زمینی و جعفری خردشده را در کاسه‌ای مخلوط کنید. نمک و فلفل را افزوده و بعد پنیر فیلافیلا را رنده کرده به مواد بیفزایید و خوب هم بزنید.

۷. بعد از استراحت کردن خمیر، روی تخته کارتان آرد بپاشید، خمیر را روی آن قرار داده، بعد از کمی ورز دادن، با وردنه آن را باز کنید تا به اندازه قطر ۵/۰ سانتی‌متر برسد. حالا به اندازه قالبتان آنها را قالب بزنید. اگر هم قالب ندارید، با یک لیوان یا کاسه کوچک بلوری خمیر را قالب بزنید.

۸. حالا با یک قاشق مواد درون پیراشکی را روی یک طرف هر کدام از خمیرهای قالب‌زده بریزید و بعد نیمه دیگر خمیر را برگردانده و کناره‌های دو لایه خمیر را با دست جمع کنید یا اینکه لبه‌ها را با چنگال به هم بچسبانید.

۹. وقتی همه خمیر را به شکل پیراشکی آماده کردید، یک زرده تخم‌مرغ را با چنگال بزنید و با زعفران آب‌کرده مخلوط کنید، این مایه را - با قلم‌موی آشپزخانه- روی پیراشکی‌ها بمالید و روی آنها را با کنجد، سیاهدانه یا تخم خرفه تزئین کنید.

۱۰. حالا فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس پیراشکی‌ها را با فاصله روی سینی فر بچینید. سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و آنها را به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه حرارت دهید.

۱۱. بعد از این مدت، حرارت فر را از بالا (از جهت گریل) روشن کنید تا روی پیراشکی‌هایتان خوش‌رنگ و طلایی شود.