وقتی سکته قلبی در راه است

مصرف یک وعده غذای چرب باعث بروز سکته قلبی نمی‌شود، اما اگر به خوردن این قبیل غذاها عادت دارید بهتر است بدانید که کلسترول خون‌تان بالا رفته و خطر تصلب شرایین افزایش پیدا می‌کند و در این صورت نیز سکته قلبی در راه است.

۴ عامل کمتر شناخته شده سکته قلبی را بخوانید


عصبانیت و خشم شدید

نتایج یک پژوهش در استرالیا‌ نشان می‌دهد، خشم و عصبانیت ناگهانی خطر سکته قلبی را بالا می‌برد. به عقیده این محققان، عصبانیت شدید امکان بروز نوع خاصی از انفارکتوس یا حمله قلبی را فراهم می‌کند. زمانی‌که به یکباره عصبی می شوید، بدن، آدرنالین ترشح می‌کند و این هورمون ضربان قلب را بالا می‌برد. متاسفانه میزان بالای آدرنالین برای سلول‌های قلبی سمی است. اگر رگ‌های خونی از قبل دچار اشکال و تنگی باشد، نمی‌تواند خون مورد نیاز قلب برای ادامه تپش را فراهم سازد، در نتیجه قلب دچار حمله ناگهانی می‌شود.


استرس زیاد

استرس زیاد در افرادی که مشکلات زمینه ای مانند فشار خون بالا دارند خطر گرفتگی عروق و حمله قلبی را بالا می‌برد. زمانی که بدن دچار استرس می‌شود، هورمون‌هایی که ضربان قلب را بالا می‌برند، بیشتر ترشح می‌شود. اگر رگ‌ها به دلیل مصرف دخانیات یا دیابت و موارد دیگر در معرض گرفتگی باشند، قلب به میزان کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند و در نتیجه دچار حمله می‌شود.


مصرف بیش از اندازه چربی

انواع تنقلات ناسالم، سس‌ها، فست‌فودها و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس سرشار از چربی هستند. اگر عادت به خوردن این مواد غذایی دارید، حواستان به سلامت قلب‌تان باشد. نتایج پژوهشی که روی ۱۹۶۸ قربانی سکته قلبی انجام شده، نشان می‌دهد ۱۵۸ نفر از این قربانیان ۲۶ ساعت قبل از حادثه غذای چرب مصرف کرده بودند. به عقیده محققان، مصرف یک وعده غذای چرب باعث بروز سکته قلبی نمی‌شود، اما اگر به خوردن این قبیل غذاها عادت دارید بهتر است بدانید که کلسترول خون‌تان بالا رفته و خطر تصلب شرایین یعنی مسدود شدن عروق افزایش پیدا می‌کند و در این صورت نیز سکته قلبی در راه است.


ورزش‌های مقاومتی مانند بدنسازی

به طور کلی، بهتر است ورزش‌های استقامتی مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را برای سالم بودن انتخاب کنید. این ورزش‌ها برای سلامت قلب مفید است و باعث کاهش عوامل بروز سکته قلبی مانند کلسترول یا فشارخون می‌شود. در عوض ورزش‌های مقاومتی مانند بدنسازی این تاثیر را به جا نمی‌گذارد. انجام ورزش‌های مقاومتی که باعث بسته شدن دهان می‌شود مانع از رسیدن اکسیژن کافی به قلب می‌شود چون تنفس به درستی انجام نمی‌شود، در نتیجه در افرادی که قلب حساس و آسیب‌پذیری دارند باعث افزایش خطر سکته قلبی می‌شود.