آیا مردمان عصر نزول به اطلاعات علمی و تاریخی قرآن آگاه بوده اند ؟

همه می دانیم که قرآن کتاب هدایت است نه کتاب علم و تاریخ ، و استفاده از اطلاعات علمی و تاریخی در قرآن بخاطر تسهیل و تسریع در بیان و تفهیم پیام اصلی خداوند که ایمان موحدانه و زیست اخلاقی مردم است ، بوده است .

همه می دانیم که قرآن کتاب هدایت است نه کتاب علم و تاریخ ، و استفاده از اطلاعات علمی و تاریخی در قرآن بخاطر تسهیل و تسریع در بیان و تفهیم پیام اصلی خداوند که ایمان موحدانه و زیست اخلاقی مردم است ، بوده است .
سوالی که مطرح است اینست که " آیا مردم و یا نخبگان آن عصر ، خود به آن اطلاعات علمی و تاریخی آگاه بوده اند یا نه ؟ "
دو فرض مطرح می شود ؟
۱- مردم مورد خطاب پیامبر ، به ایشان ایمان داشته اند .
با این فرض ، اگر مردم به اطلاعات مذکور آگاه بوده اند که صرفا یک یادآوری و تعریف و تمجید از خداوند بوده و به نظر می رسد در صورت نبودن این آیات نیز اتفاقی نمی افتاده است .
و اگر آگاه نبوده اند ، صرفا بخاطر اعتماد به صداقت پیامبر ، می پذیرند ولی اتفاق مثبت و مهمی بوجود نمی آید و به نظر می رسد بودن این آیات توجیهی نداشته است .
۲- مردم مورد خطاب پیامبر ، به ایشان مومن نبودند .
با این فرض ، اگر مردم به اطلاعات مذکور آگاه بوده اند ، غرض پیامبر از یادآوری آنها و تحریک اندیشه مردم برآورده شده و به کمک آنها آیات و نشانه های خدا را به رخ آنها کشیده و تبلیغ خود را به انجام رسانده است .
و اگر آگاه نبوده اند ، بدلیل آنکه به پیامبر ایمان نداشته اند و بدنبال بهانه ای برای عدم ایمان خود بوده اند ، به مخالفت با آن آیات و اطلاعات برخاسته و دلیل برای اثبات آنها مطالبه میکنند .
که اگر پیامبر بتواند از نظر علمی و یا با استفاده از افراد موثق و یا ابزار مورد اطمینان به پذیرش آن اطلاعات نزد مردم کمک کند ، غرض ایشان حاصل شده و مردم به ایشان ایمان می آورند و الا نتیجه عکس داده و او را غلو کننده و دروغگو و .. معرفی خواهند کرد و تبعا نقض غرض خواهد شد .

با توجه به موارد فوق به نظر می رسد که :
پیامبر از آن اطلاعات علمی و تاریخیی استفاده کرده که بین مردم و یا نخبگان آنها معلوم بوده و در محافل مختلف مطرح می شده است و تبعا این روش مصداق آیه " و جادلهم باالتی هی احسن – نحل آیه ۱۲۵ " بوده است .
برای توضیح بیشتر به مقاله " چرایی وجود آیات علمی و تاریخی در دعوت توحیدی پیامبر(ص) " در آدرس زیر " http://mahsan.parsiblog.com/Posts/۸۰۹ " مراجعه شود .
محمد صالحی