با دکولاژ، به وسایل کهنه رنگ و روی تازه‌ای دهید

همه ما حتی اگر کوچک‌ترین بهره‌ای از هنر نبرده باشیم با کولاژ آشنایی داریم و در مقاطع تحصیلی، حداقل یک بار دست به کار تهیه یک تصویر کولاژی شده‌ایم؛ تصویری که از ترکیب رنگ، کاغذ و سایر مواد خلق می‌شود.

همه ما حتی اگر کوچک‌ترین بهره‌ای از هنر نبرده باشیم با کولاژ آشنایی داریم و در مقاطع تحصیلی، حداقل یک بار دست به کار تهیه یک تصویر کولاژی شده‌ایم؛ تصویری که از ترکیب رنگ، کاغذ و سایر مواد خلق می‌شود. کولاژ به معنای چسباندن و شیوه‌ای است که در آن از بریده‌های کاغذهای رنگی، پارچه، روزنامه، مقواهای رنگی و... روی سطح بوم یا هر زمینه دیگر چسبانده می‌شود و یک ترکیب‌بندی ایجاد می‌کند.

کولاژ به‌طور گسترده توسط هنرمندان قرن بیستم به‌عنوان یک واسطه مستقل و در رابطه با نقاشی و طراحی مورد استفاده واقع شده است. هنوز هم این شیوه در رشته‌های هنرهای تجسمی کاربرد دارد. در میان تنوعات مرتبط به شیوه کولاژ می‌توان از دکوپاژ و دکولاژ نام برد. این شیوه تصاویر، کلمات و عبارات و موادی را که به‌طور کامل قابلیت قرار گرفتن کنار یکدیگر را ندارند مهیا می کند. به کمک این تکنیک می‌توانید به میز، سینی، قاب و... جلوه‌ای دوباره بخشید و وسایل کهنه را با طرحی جدید مجددا مورد استفاده قرار دهید.

لول لایت برای سینی


برای دکولاژ سینی بعد از اتمام کار از لول لایت استفاده کنید. لول لایت ماده دوجزئی است که باید به یک نسبت با هم مخلوط شوند، این ماده مانند آب شفاف است و برای مقاوم و ثابت کردن کارها استفاده می‌شود. بدین صورت که این ماده را کف سینی ریخته و کمی سینی را تکان دهید تا درهمه نقاط مختلف سینی یک سطح شود، سپس بگذارید تا خشک شود.

مواد و ابزار لازم:

جعبه، سینی یا جاروزنامه‌ای چوبی
کپی از طرح‌های مختلف
چسب چوب
رنگ آکرلیک قهوه‌ای
دستمال پارچه‌ای
قیچی
کیلر یا لول لایت



دستورکار:

۱. ابتدا وسیله مورد نظر را با رنگ آکرلیک پوشش داده، اجازه دهید کاملا خشک شود. بسته به رنگ زمینه طرح، وسایل را رنگ بزنید. (در اینجا قهوه‌ای است)

۲. هرچه طرح نازک تر باشد، نتیجه کار بهتر خواهد بود. (بهتر است طرح‌ها را قبل از چسب زدن روی سطح مورد نظر بچینید تا در حین انجام کار دچار اشتباه نشوید).

۳. تمام سطح کار را به چسب چوب آغشته کنید و قبل از اینکه کاملا خشک شود، طرح را بچسبانید.

۴. طرح‌هایی دیگر مطابق با طرح زمینه انتخاب کنید و در اندازه‌های مختلف با قیچی برش بزنید. آنها را به سلیقه خودتان هر جایی می‌توانید بگذارید، حتی روی هم قرار دهید و روی طرح زمینه با چسب چوب بچسبانید.

۵. با انگشت یا دستمال پارچه‌ای طرح‌ها را کاملا صاف کنید.

۶. بعد از اتمام کار، تثبیت‌کننده‌ای مانند کیلر بزنید و بگذارید کاملا خشک شود.