بلدرچین با سس انار و زردآلو

ابتدا بلدرچین‌ها را کاملا شسته و داخل شکم آنها را تمیز کرده، سطح و داخل شان را به زعفران آب کرده و سویا سس آغشته می‌کنیم؛ سپس رب انار، پودر گردو، گشنیز، پیاز داغ و زرشک را با هم مخلوط می‌کنیم.

مواد لازم:


بلدرچین ۶ عدد
پودر گردو ۱۵۰ گرم
پیازداغ ۳ قاشق غذاخوری
رب انار ۳ قاشق غذاخوری
گشنیز یک دسته کوچک
زرشک ۳ قاشق غذاخوری
زعفران حل کرده و سویا سس به میزان لازم
گوجه گیلاسی ۱۰ عدد
پیاز درشت ۱ عدد
روغن زیتون ۳ قاشق سوپخوری


مواد لازم برای تهیه سس

رب انار ۲۰۰ گرم
زردآلو ۸ عدد
آب ۱ پیمانه
شکر ۴۰ گرم
آب یک لیموترش تازه
نمک و فلفل به میزان لازم


روش تهیه:

۱. ابتدا بلدرچین‌ها را کاملا شسته و داخل شکم آنها را تمیز کرده، سطح و داخل شان را به زعفران آب کرده و سویا سس آغشته می‌کنیم؛ سپس رب انار، پودر گردو، گشنیز، پیاز داغ و زرشک را با هم مخلوط می‌کنیم و داخل شکم بلدرچین‌ها می‌گذاریم و برای اینکه کار تمیزتر باشد، می‌توانیم انتهای شکم آنها را بدوزیم تا مواد بیرون نریزند.

۲. سپس بلدرچین‌ها را داخل یک ظرف مثل پیرکس یا تفلون چیده روی‌شان روغن زیتون می‌ریزیم. بعد پیاز را به شکل خلالی خرد کرده، همراه گوجه گیلاسی دور آنها می‌ریزیم و بین ۴۰ دقیقه تا یک ساعت داخل فر می‌گذاریم.

۳. برای تهیه سس ابتدا زردآلوها را با آب و شکر کمی می‌جوشانیم تا نرم و نیمه له شوند سپس رب انار، آبلیمو و نمک و فلفل را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم و در ۱۰دقیقه آخر پخت سس را سطح و اطراف بلدرچین‌ها می‌ریزیم و دوباره داخل فر می‌گذاریم تا در این مدت سس کاملا به خورد بلدرچین‌ها برود. پس از این مدت از داخل فر خارج کرده، سرو می‌کنیم.

نکته:

باید در نظر داشته باشیم که این خوراک را عینا با مرغ نیز می‌توانیم تهیه کنیم. ابتدا مواد را با هم مخلوط و با آن شکم مرغ را پر می‌کنیم و به روش گفته شده درسینی گذاشته، اطراف آن را با پیاز و مخلفات می‌پوشانیم. فقط نکته‌ای که باید به ‌آن دقت کنیم این است که زمان پخت مرغ درسته در فر حدودا می‌تواند تا چهار برابر بلدرچین باشد.