نان بادامی و سالاد میوه

اگر اهل شام خوردن نیستید بهتر است عصرانه مقوی و خوبی بخورید که بتوانید تا صبح فردا دوام بیاورید.

اگر اهل شام خوردن نیستید بهتر است عصرانه مقوی و خوبی بخورید که بتوانید تا صبح فردا دوام بیاورید. بهترین عصرانه برای آدم‌هایی که شام نمی‌خورند عصرانه‌ای سرشار از ویتامین، پروتئین و مواد معدنی است؛ درست مثل همین نان‌های بادامی و میوه‌های خرد شده.


مواد لازم برای ۱۵ عدد نان

۵/۳ پیمانه آرد
۴ ق‌س شکر
۴/۱ پیمانه آب ولرم
۱ ق چ نمک
۲ عدد تخم‌مرغ کامل
۲ /۱ پیمانه شیر ولرم
۱ ق س پودر خمیر ترش
۶۰ گرم کره آب شده
۱ ق‌س‌ روغن مایع


موادلازم برای رویه نان

۱ عدد زرده تخم‌مرغ
۲ ق س زعفران دم کرده
۱ ق چ پودر قند
۱ ق س روغن مایع


موادلازم برای مواد میانی

۲۵۰ گرم خمیر مارسیپان
۱ عدد سفیده تخم‌مرغ
۲/۱ ق چ هل آسیاب‌شده


طرز تهیه:

۱. آب ولرم را با یک قاشق شکر و پودر خمیرترش مخلوط کنید، بعد روی آن را با کیسه بپوشانید و کنار بگذارید تا عمل بیاید و پف کند. آرد را الک کنید و در کاسه‌ای بریزید. به آرد، نمک و ۳ قاشق شکر باقیمانده را اضافه کنید و با قاشق هم بزنید.حالا وسط آرد را گود کنید و شیر ولرم، تخم‌مرغ‌ها، کره آب شده و مایه خمیر آماده را داخل آن بریزید. حالا مواد را مخلوط کرده و خمیر را جمع کنید.

۲. خمیر را ۵ دقیقه ورز دهید. حالا کاسه‌ای دو برابرحجم خمیر بردارید، یک قاشق روغن مایع داخل آن بریزید و خمیر را در آن بغلتانید. روی آن را بپوشانید و کناری بگذارید تا حجمش دو برابر شود. سفیده تخم‌مرغ، خمیر مارسیپان و هل را مخلوط کنید تا مواد میانی آماده شود.

۳. خمیر آماده را بردارید و با فشار دست پف آن را بگیرید. حالا چونه‌هایی به اندازه نارنگی از خمیر بردارید و کف دست باز کنید. مقداری از مواد میانی را داخل آن قرار دهید، بعد خمیر را جمع کنید، به شکل نان‌های کوچک درآورید و در سینی فر چرب‌شده با فاصله از هم قرار دهید. روی نان‌های آماده را با چاقو ۳ـ۲ برش بزنید تا مواد داخل نان پیدا باشد. روی سینی را با دستمال حوله‌ای به مدت ۲۰ دقیقه بپوشانید تا نان‌ها استراحت کنند، حالا مواد رویه نان را با هم ترکیب کرده، با‌قلم‌مو روی نان‌ها بمالید.

۴. سینی را در فر از پیش گرم‌شده، با حرارت۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۳۵ ـ‌ ۳۰ دقیقه قرار دهید تا زیر و روی نان‌ها طلایی شود. اگر دیدید در این مدت روی نان‌ها برشته نشد چند دقیقه گریل(حرارت بالای فر) را روشن کنید. بعد از برشته شدن نان‌ها، حرارت را خاموش کرده، آنها را روی توری بگذارید تا خنک شوند.

۵. بهتر است در کنار این نان از سالاد میوه و خرما هم استفاده کنید. توت‌فرنگی، سیب و آناناس خردشده را با چند تکه چیپس خرما و آب آناناس یا آب پرتقال مخلوط کرده، با نان بادامی سرو کنید.

نکته:

آیا می‌دانستید چربی موجود در بادام از جنس همان چربی‌ای است که در روغن زیتون وجود دارد؛ به همین دلیل پزشکان آن را برای سلامتی قلب مفید می‌دانند. به گفته متخصصان بادام می‌تواند سطح کلسترول بد خون را پایین بیاورد و از این طریق ریسک بیماری‌های قلبی را کم ‌کند.