آتشگاه هفت آذر در هفتادر اردکان

این روستا در ۴۰ کیلومتری اردکان در کنار راه اصلی اردکان_نائین قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن ۵۳ درجه و ۴۳ دقیقه طول و ۳۲ درجه ۲۷ دقیقه عرض جغرافیایی و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۰۰ متر است.

این روستا در ۴۰ کیلومتری اردکان در کنار راه اصلی اردکان_نائین قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن ۵۳ درجه و ۴۳ دقیقه طول و ۳۲ درجه ۲۷ دقیقه عرض جغرافیایی و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۰۰ متر است.
این روستا یکی از قدیمی‌ترین محل‌هایی است که در شهرستان اردکان و تاریخ بنای آن به صدها سال قبل از بنای اردکان می‌رسد.
شاید به علت کمبود آب این روستا پیشرفت چشمگیری نداشته و هم اکنون از آن آثار عظیم تاریخی چیزی باقی نمانده است ولی به علت وجود آتشکده معروف &#۰۳۹; هفت آذر &#۰۳۹; در اکثر کتب تاریخ نامی از هفتادر برده شده است.
نویسنده کتاب تاریخ اردکان در کتاب خود چنین می نویسد: &#۰۳۹;مورخین بانی هفتادر را قباد، پدر انوشیروان دانسته‌اند و چنین ضبط کرده‌اند که چون قباد به رقابت برادر خود دچار شد و کار به ستیز و پیکار کشید لشکری به تیسفون فرستاد و خود نیز به جنگ برادر رفته و در راه نذر کرد که هرگاه بر برادر خود چیره شود و پادشاهی بدو رسد آتشکده‌ای بسازد که شامل هفت آتش مقدس باشد.
چون قباد با لشکریان به تیسفون رسید سه روز از وفات برادرش گذشته بود کار بدون پیکار فیصله یافته، قباد خزائن پدر را متصرف گشت و پس از چندی از تیسفون به فارس و از آنجا به یزد رفت .چون به میبد رسید دید شهر، رو به خرابی گذاشته، معماران را خواست و دستور به ترمیم آن داد وضمنا نذر خود را به نظر آورد و قطعه زمینی در آن حدود خریداری نمود و نقشه آتشکده را کشید و به اصفهان رفت و پس از چندی به یزد بازگشت.
آتشکده را به میل خود ساخته دید، در آنجا اقامت گزید تا آتش پاک را از هفت آتشکده « دیلم، فارس، اصفهان، آذربایجان، نیشابور، غزنین،تیسفون» بیاورند و در یکی از روزهای مقدس، جامه پرستش پوشید، وارد آتشکده شد و سر بر خاک نهاد، یزدان را ستایش و نیایش کرد و از آن پس آتشکده هفتادر پدید آمد و مردم دسته دسته از راههای دور بدانجا رهسپار شدند و تااین زمان هنوز هم هفتادر در نزد زرتشتیان مقدس است.&#۰۳۹;
گفتنی است: ازآثار ارزشمند و قدیمی موجود در روستای هفتادر می‌توان مسجد جامع، مسجد چادک،امامزاده سید محمد هفتادر، دروازه قدیم و برج هفتادر.محوطه تاریخی گوگمبادا

علی محمدرضایی هفتادر