قاعدگی در دوران بارداری؟!

هر نوع خونریزی در دوران بارداری غیر عادی است.

۲۶ ساله هستم. همیشه فکر می‌کردم با شروع دوران بارداری، عادت ماهانه خانم‏ها در طول این دوران قطع می‏شود اما مدتی است متوجه شدم برخی از خانم‏ها در زمان بارداری عادت ماهانه می‏شوند. این گفته تا چه اندازه صحت دارد؟

دکتر شیرین قاضی‌زاده‌احسایی، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران:

در جواب سوال شما خواننده عزیز باید بگویم، به دلایل مختلفی ممکن است افراد در دوران بارداری دچار خونریزی شوند که البته این خونریزی‏ با خونریزی‌های دوران قاعدگی متفاوت است. به همین خاطر برخی از افراد این خونریزی‏ها و لکه‌بینی‏ ها را با دوران عادت ماهانه اشتباه می‌گیرند. همچنین لازم به ذکر است که بدانید در دوران بارداری تخمک‌گذاری متوقف شده و تخمکی در این دوران آزاد نمی‎‏شود. زمانی که تخمکی آزاد نشود دیگر عادت‌ماهانه‌ای صورت نخواهد گرفت. به همین خاطر ممکن نیست افراد به‌طور مرتب ۲۸ روز یک‌بار با میزان همیشگی خونریزی داشته باشند و بعد از طی دوره پاک شوند بنابراین در پزشکی این مسئله قابل قبول نیست. برخی از خانم‏ها ممکن است به دلیل داشتن دوران قاعدگی نامنظم (مثلا ۲۰ روز یک‌بار یا ۳۰ روز یک‌بار به مدت سه روز یا برخی اوقات پنج روز عادت ماهانه می‏شوند) فکر کنند در دوران بارداری عادت‌ماهانه هستند. به‌طور قطع فردی که عادت ماهانه منظم دارد امکان ندارد در دوران بارداری دچار چنین مشکلی یعنی خونریزی یا لکه‌بینی شود.

در هر صورت هر نوع خونریزی در دوران بارداری غیر عادی است و شخص باید به پزشک مراجعه کند و معاینات لازم را انجام دهد به‌خصوص اگر گروه خونی مادر منفی و همسرش مثبت باشد در اسرع‌وقت باید آمپول روگام زده شود. به این ترتیب قبل از آنکه در خون مادر آنتی‌بادی D تولید شود، سلول‌های RH مثبت نابود می‌شود. همچنین انجام سونوگرافی در این شرایط الزامی است زیرا اطمینان حاصل می‌شود که جنین زنده است و ضربان قلب دارد. در آخر باز هم تاکید می‌کنم، هیچ خونریزی در دوران بارداری را نباید به عادت ماهانه نسبت داد و باید در سریع‌ترین زمان ممکن مسئله را با پزشک در میان گذاشت.