چگونه قالیچه ها را با مواد طبیعی تمیز کنیم؟

روی قالیچه را جاروبرقی بکشید. رو و زیر قالیچه را کاملا جارو بکشید تا هر گونه باقی مانده و گرد و خاک از بین برود.

از این نکات برای تمیز کردن قالیچه‎ها با سرکه، استفاده کنید:

سرکه مایعی است که از اسید استیک و آب تشکیل شده است. با pH ای حدود ۲.۴، اسید استیک موجود، سرکه به تمیزکننده‎ای همه کاره و طبیعی در خانه تبدیل می‎شود. مایعی که برای نابود کردن جرم‎ها، از بین بردن لکه ‏ها، حذف کردن بوها و نرم کردن پارچه‎ها بسیار ایده آل خواهد بود.

سرکه همچنین به عنوان مایع تمیزکننده، دوستدار محیط زیست است و می‎توانید از امن بودن استفاده‎ آن در نزدیکی حیوانات خانگی و کودکان، اطمینان داشته باشید. سرکه، قالیچه‎ها را روشن و تمیز می‎کند و پس مانده‎ای هم ندارد و به همین دلیل قالیچه تا مدت‎ها تمیز باقی خواهد ماند.

مرحله اول : روی قالیچه را جاروبرقی بکشید. رو و زیر قالیچه را کاملا جارو بکشید تا هر گونه باقی مانده و گرد و خاک از بین برود.
مرحله‌ی دوم : محلولی مبتنی بر سرکه درست کنید. در یک سطل، آب گرم را با صابون و ۳ - ۴ لیوان سرکه‎ی سفید ترکیب کنید.
مرحله‌ی سوم : قالیچه را تمیز کنید
تکه‎ای پارچه، برسِ نرم یا یک اسفنجی که خرده‎هایش نمی‎ریزد را در محلول سرکه فرو ببرید.
با استفاده از حرکات خطی در جهت تار و پود کار رفته در قالیچه، آن را به آرامی بسایید.
حاشیه‎های فرش را تا جایی که امکان دارد تمیز کنید. اگر فرش در اطرافش ریشه دارد، آن‎ها را هم می توانید با استفاده از برس لباسشویی و محلول سرکه تمیز کنید.
مرحله‌ی چهارم : قالیچه را بشویید. قالی را با آب روان آب بکشید یا اینکه با پارچه‎ای تمیز که در آب فرو رفته، رویش را تمیز کنید.
مرحله‌ی پنجم : آب‎های اضافی را از بین ببرید. آب اضافی را از درون قالیچه بیرون بکشید.
اگر قالی خیلی بزرگ و سنگین است، می‌توانید برای بیرون کشیدن آب از T شیشه استفاده کنید. T را روی قالی در جهت تار و پودش فشار دهید تا جایی که دیگر آب زیادی در قالی باقی نمانده باشد.
مرحله‌ی ششم : قالی را خشک کنید. اجازه دهید تا قالی بیرون، زیر نور آفتاب خشک شود. وقتی تار و پود به نظرتان خشک آمد، آن را برگردانید تا روی دیگرش هم کامل خشک شود.
اگر هوای بیرون برای خشک کردن قالی مساعد نبود می‎توانید از کولر یا پنکه استفاده کنید.