مصرف نوشیدنی  گازدار علایم بیماری‌ها را تشدید می‌کند

درباره مضرات و عوارض مصرف نوشابه‌های گازدار مطالب زیادی گفته شده است.

درباره مضرات و عوارض مصرف نوشابه‌های گازدار مطالب زیادی گفته شده است. با این که بارها از بالا بودن میزان قند، گاز و کافئین این نوشیدنی‌ها و حتی کاربرد آن برای باز کردن لوله‌های فاضلاب صحبت شده است اما واقعیت این است که در سراسر دنیا میلیون‌ها نفر به طور روزانه نوشابه مصرف می‌کنند.

محققان می‌گویند، مصرف نوشابه می‌تواند علایم بیماری‌ها را بدتر کند و روند درمان را کند سازد و حتی باعث بروز عوارض دیگر هم می‌شود.

دیابت:

مصرف این نوشیدنی برای دیابتی‌ها که بدن آن‌ها نمی‌تواند میزان قندخون را به خوبی تنظیم کند، منجر به افزایش سریع قندخون در مدت کوتاه می‌شود. بسته به میزان مصرف و روش کنترل دیابت، افراط در مصرف نوشابه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند؛ اما اثر آن همیشه آشکار نیست. حتی مصرف متعادل آن نیز برای مدت طولانی می‌تواند مضر باشد. افزایش مکرر میزان قندخون به بافت‌های مختلف بدن آسیب می‌رساند و منجر به مشکلات کلیوی، بینایی و عصبی در دیابتی‌ها می‌شود.

مشکلات قلبی:

مواد مختلفی در نوشابه وجود دارد که می‌تواند برای بیمار، مشکل قلبی ایجاد کند. بنابراین تمام افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی شامل بیماری قلبی عروقی، آریتمی قلب، سکته قلبی و آنژین صدری باید از مصرف این نوشیدنی بپرهیزند. نوشابه‌ها اغلب کافئین زیادی دارد که مشکل ساز است. کافئین محرک است و ضربان قلب را افزایش می‌دهد و در نتیجه روی قلب بیمار فشار می‌آورد. علاوه بر آن، با توجه به ادرارآوری کافئین حجم خون کاهش می‌یابد.

چربی بالای خون:

زمانی که از چربی اشباع شده صحبت می‌شود، اولین موضوعی که در ذهن تداعی می‌شود، کلسترول خون است. اما ۸۰درصد کلسترول از طریق بدن تولید می‌شود. کلسترول تنها چربی خطرناک در خون نیست و تری گلیسیرید، چربی دیگری است که در صورت بالا ماندن میزان آن به مدت طولانی، می‌تواند پیامدهای جدی ایجاد کند. نوشابه سرشار از قند است. بدن کربوهیدرا ت‌های اضافه را ذخیره می‌کند و می‌تواند آن را به چربی تبدیل کند. چربی‌ها در جریان خون گردش دارد و درون دیواره رگ‌های خون تراکم پیدا می‌کند و تدریجا جریان اکسیژن را محدود می‌کند. اگر دچار هیپرلیپیدمی (hyperlipidemia) یا همان افزایش چربی خون شده اید، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های شیرین همانند غذاهای چرب اهمیت دارد.

ریفلاکس:

سوزش سردل، علامت شایعی است که همه ما گاهی دچار آن می‌شویم. علت آن، بازگشت اسید به مری است. کافئین نوشیدنی‌های گازدار ترشح اسیدمعده را افزایش می‌دهد و دی اکسیدکربن موجود در آن نیز فشار داخل معده را افزایش می‌دهد. در پی این ۲عامل اسید معده بیشتری به سمت اسفنکتر تحتانی مری کشیده می‌شود. عضله نرم درون اسفنکتر به دی اکسیدکربن حساس است. بنابراین مبتلایان به ریفلاکس مزمن با بدتر شدن علایم مواجه می‌شوند و لازم است که مصرف نوشابه را محدود کنند.

ورم معده:

شاید دیواره معده به‌اندازه کافی ضخیم و انعطاف پذیر باشد تا در برابر تأثیرات اسیدمعده مقاومت کند اما گاهی دچار التهاب و زخم می‌شود که به آن زخم معده گفته می‌شود. در اغلب موارد التهاب و زخم به قسمت اولیه روده کوچک تسری پیدا می‌کند که به این بیماری زخم گوارشی گفته می‌شود. مصرف طولانی مدت داروهای غیراستروئیدی، ضدالتهابی و باکتری H.pylori از عوامل موثر در این امر است. درمورد ریفلاکس، کافئین موجود در نوشابه ترشح اسیدگاستریک را افزایش می‌دهد.

حساسیت ها:

شاید بسیاری از ما ندانیم که نوشیدنی‌های گازدار باعث ایجاد حساسیت می‌شود. در صورتی که می‌دانید به ماده‌ای حساسیت دارید، بهترین کار، پرهیز از آن است، واکنش‌های حساسیت زا متفاوت است و علایم آن می‌تواند خفیف از جمله آب ریزش بینی تا گرفتگی شدید مجاری هوایی باشد، بنابراین اگر موادی که به آن حساسیت دارید، در تهیه نوشابه استفاده شده است، از مصرف آن بپرهیزید.

اسهال:

در زمان اسهال مصرف مایعات اهمیت زیادی دارد. اما بسیاری از مردم به جای آب از نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌کنند. برخی می‌گویند آب و قند بالا در نوشابه ماده مغذی موقت بدن را تأمین می‌کند. شاید هم شنیده باشید که مواد داخل نوشابه مقداری از الکترولیت‌های از دست رفته بر اثر اسهال را تأمین می‌کند. اما باید دانست که تراکم ماده حل شده در نوشابه باعث خارج شدن آب از روده‌ها می‌شود.