غذاهای مفید برای کلیه

بیماری مزمن کلیوی، یک تهدید جدی است که تنها در کشور آمریکا، بیش از ۲۶میلیون نفر را درگیر کرده است.

بیماری مزمن کلیوی، یک تهدید جدی است که تنها در کشور آمریکا، بیش از ۲۶میلیون نفر را درگیر کرده است. افرادی که دچار دیابت، بیماری قلبی یا فشارخون هستند، در معرض خطر بیماری کلیوی نیز قرار دارند. اما محققان معتقدند با ایجاد تغییر در برنامه غذایی می توان خطر بروز بیماری‌های کلیوی نیز را کاهش داد یا بیماری کلیوی را تا حدی کنترل کرد.

* زغال اخته: با افزایش دادن اسیدیته در ادرار، مانع از چسبیدن باکتری به دیواره های مثانه می شود و با عفونت لوله ادراری نیز مقابله می کند.

* سفیده تخم مرغ: سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که سلامت کلی بدن را بهبود می دهد. سرشار از آهن و پروتئین و کم پتاسیم و کم فسفر است که کلیه را در حالت عالی نگه می دارد.

* ماهی های آب سرد و شیرین: ماهی هایی مانند سالمون و ساردین سرشار از پروتئین با کیفیت و اسیدهای چرب امگا ۳ است که بدن قادر به تولید آن نیست. مصرف کننده منظم ماهی تازه کمتر در معرض بیماری قلبی، فشار خون و کلسترول بالا قرار دارد.

* سیر: گزینه ای عالی برای برنامه غذایی بیماران کلیوی است. زیرا دارای خواص ضدالتهابی و کاهش دهنده کلسترول و سرشار از آنتی اکسیدان است؛

..... * روغن زیتون: این روغن غنی از آنتی اکسیدان است که مانع از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می شود.

* پیاز؛ غنی از آنتی اکسیدان است که با سرطان و بیماری قلبی مقابله می کند. در صورت مصرف خام به عنوان ضد التهابی عمل می کند که برای بیماران کلیوی مفید است.

* سیب: ترکیبی از ماده ضد التهابی و میزان پایین پتاسیم، سیب را در فهرست یکی از بهترین خوراکی ها برای مبتلایان به دیابت قرار داده است.

* کلم پیچ: گیاهانی مانند کلم برگ، کلم بروکلی و گل کلم سرشار از فیبر، ویتامین C و ویتامین K است که کلیه برای داشتن عملکردموثر به آن نیاز دارد. علاوه بر آن منبع غنی آهن نیز است. این گیاهان کم پتاسیم است که برای بیماران کلیوی مفید است.