پیامدهای کم آبی در بدن

آثار سوء مصرف ناکافی آب شامل مشکلات مختلف مانند اختلال در هضم، ایجاد لکه های پوستی، مشکلات مثانه ای، کلیوی، خستگی مفرط و حتی سردرد است.

آثار سوء مصرف ناکافی آب شامل مشکلات مختلف مانند اختلال در هضم، ایجاد لکه های پوستی، مشکلات مثانه ای، کلیوی، خستگی مفرط و حتی سردرد است. بدن ما نیز همانند نیاز به اکسیژن به آب نیاز دارد. محققان می گویند بهتر است که در طول روز آب را جرعه، جرعه مصرف کنید و اگر از آن دسته افرادی هستید که صبح زود از خواب بیدار نمی شوند، نوشیدن آب بعد از بیدار شدن به تنظیم فشارخون شما کمک می کند اما کم آبی باعث بروز مشکلاتی می شود از جمله؛

۱- خستگی مفرط: آب حیاتی ترین منبع تولید انرژی در بدن است. کم آبی باعث می شود فعالیت های آنزیمی در بدن کند و باعث خستگی مفرط شود.

۲- فشارخون بالا: به طور طبیعی بدن از ۹۲ درصد آب تشکیل شده است و موقع کم شدن آب، خون غلیظ تر می شود و در نتیجه فشار خون بالا می رود.

۳ - آسم و حساسیت ها: هنگام کم آبی، بدن برای حفظ آب جریان هوا را محدود می کند. در واقع میزان تولید هیستامین که توسط بدن تولید می شود به طور تصاعدی افزایش پیدا می کند؛ زیرا بدن آب بیشتری از دست می دهد.

۴ -مشکلات پوستی: کم آبی در دفع سموم از طریق پوست اختلال ایجاد می کند و پوست را به هر نوع لکه و مشکلی مانند پسوریازیس، چین و چروک و التهاب مستعد می کند.

۵ - کلسترول بالا: هنگامی که بدن بی آب است، کلسترول بیشتری تولید می کند تا مانع از دست رفتن آب از طریق سلول ها شود.

۶ - اختلالات هضم: کم آبی و مواد قلیایی مانند کلسیم و منیزیم می تواند به اختلالات متعدد منجر شود از جمله زخم و رفلکس معده.

۷ - مشکلات کلیوی و مثانه ای: هنگام کم آبی در بدن، تراکم سموم و ضایعات اسید یک، محیط مناسبی برای رشد باکتری به وجود می آورد، در نتیجه کلیه و مثانه به عفونت، التهاب و درد مستعدتر می شود.

۸ - یبوست: در زمان کم آبی، بدن از کولون که یکی از اندام های اصلی بدن است آب می کشد تا مایع کافی برای عملکرد حیاتی بدن فراهم کند. در صورت نبود آب کافی، ضایعات در روده بزرگ کندتر حرکت می کند و فرد دچار یبوست می شود.

۹ - دردناکی و سفت شدن مفصل ها: تمامی مفصل ها دارای لایه غضروفی است که عمدتاً از آب تشکیل شده است.

هنگامی که بدن دچار کم آبی می شود، غضروف ها ضعیف و ترمیم مفصل کند می شود.

۱۰ - اضافه وزن: موقع کم آبی، انرژی سلول ها که به آب وابسته است کم می شود. در نتیجه مصرف غذایی فرد افزایش می یابد.

۱۱ - پیری زود رس: موقع کم آبی شدید، اعضای بدن از جمله پوست (که بزرگ ترین عضو است) دچار چین و چروک زودرس می شود.

نکات مفید:

*به طور متوسط ۷۵درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد.

*مغز از ۷۵درصد آب تشکیل شده است.

*خون از ۹۲درصد آب تشکیل شده است.

*استخوان ها از ۲۲درصد آب تشکیل شده است.

*عضله از ۷۵درصد آب تشکیل شده است.

*به طور متوسط، هر فرد بزرگسال روزی ۶ تا ۱۰ فنجان آب از طریق نفس کشیدن، تعریق، ادرار و دفع ضایعات از دست می دهد.

مترجم: علیرضا