روش استحمام سگ

قبل از شستشو حتماً حیوان را به نحوی که گفته شد برس زده تا هم گره ها باز شوند و هم موهای کنده شده جمع آوری شوند

قبل از شستشو حتماً حیوان را به نحوی که گفته شد برس زده تا هم گره ها باز شوند و هم موهای کنده شده جمع آوری شوند و همچنین این کار به پخش شدن یکنواخت چربی ها در سطح پوست کمک می کند با توجه به جثه حیوان تشت بزرگی را آماده کرده و یا از وان حمام استفاده نمائید. برای شروع بهتر است از شامپوهای مخصوص سگ ها استفاده کرد چون ترکیب پوست سگ قلیایی است استفاده از شامپوهای فوق و یا روغن نارگیل مناسب است همچنین برای آن که آب وارد گوش های سگ نشود می توان گاز استریل را آغشته به پمادهایی نظیر ویتامین A+Dو یا روغن های معدنی کرده و وارد مجاری گوش ها نمود و سپس حیوان را داخل وان قرار داده موها را از قسمت سر تا دم خیس نمائید.
اگر از شامپوی ضد انگل استفاده می شود حتماً از قسمت سر شروع کرده و حلقه ای از شامپو دور گردن حیوان ریخته و به سمت دم شستشو داده شود.
ابتدا سر را شسته تا آلودگی ها رفع گردد کمی از شامپو را به پشت حیوان ریخته و شروع به کار نمائید اگر مقدار شامپو زیاد باشد مشکل پیش می آید. شامپو را در کل بدن با ماساژ پخش کرده و در لابلای موها با دست بمالید تا توده های به هم پیچیده تشکیل نشود. پس از اطمینان از آغشته شدن همه قسمت ها به شامپو حیوان را داخل آب برده و یا دوش را روی بدن او بگیرید و تمام قسمت های بدن او را با آب شسته و این عمل را می توان تا تمیز شدن مناسب تکرار نمود. نکته قابل توجه این که سگ خیس شده تلاش می کند با تکان دادن خودش را خشک کند اگر هوا مناسب باشد بهتر است که سگ را خارج از خانه شست تا حداقل آلودگی ایجاد شود در هنگام شستشو وقتی با حیوان تماس داشته باشند خودش را تکان نمی دهد ولی به محض اینکه او را رها کنید شروع به تکان دادن خود می کند و آب زیادی به اطراف می پاشد برای جلوگیری از شدت پخش آب بهتر است حوله ای دور حیوان پیچیده و آن را از وان خارج کرد و پس از آبگیری با حوله آن را با سشوار خشک نمود. هیچگاه نباید سعی کرد با حوله سگ را ماساژ داد چون این کار باعث می شود موها گره بخورند و حالت نمدی به خود بگیرند.


مهندس نوروزی