خوراک حافظه

گاهی پیش میاد که تمرکز کردن روی موضوعی کمی برامون سخت می شه.در این شرایط مصرف بعضی از مواد غذایی برای عملکرد بهتر مغز و افزایش تمرکز و حافظه مفیده.

گاهی پیش میاد که تمرکز کردن روی موضوعی کمی برامون سخت می شه.در این شرایط مصرف بعضی از مواد غذایی برای عملکرد بهتر مغز و افزایش تمرکز و حافظه مفیده. بررسی ها نشون میده بین آن چه می خوریم و عملکرد مغز ارتباط مستقیمی وجود داره.مغز تنها ۲درصد وزن کل بدن را تشکیل می دهد.مغز بیش از ۲۰ درصد کالری ما را مصرف می کند.مغز نیاز به گلوکز دارد.

۶۰ درصد از مغز از چربی تشکیل می شود. باید چربی های سالم و مفید حاوی امگا۳ و اسید چرب امگا۶ مصرف کنید.

غذاهای گیاهی موثر در افزایش عملکرد مغز، خلق و خو و حافظه

*غلات سبوس دار: این ماده غذایی غنی از کربوهیدرات های پیچیده، فیبر و مقداری اسیدچرب امگا ۳ است که از قلب و مغز در مقابل افزایش قند خون، کلسترول، لختگی خون و... محافظت می کند. ویتامین های B موجود در آن روی جریان خون رسانی به مغز و خلق و خو تأثیر می گذارد.

*کلم بروکلی- این گیاه یک ماده غذایی عالی برای بدن است؛ غنی از کلسیم، ویتامین C,B، بتاکاروتن، آهن، فیبر و ویتامین K است. این ماده از مغز در برابر رادیکال های آزاد محافظت و به جریان خون کمک می کند و فلزهای سنگین مضر برای مغز را از بین می برد.

*مغزها: مغزها، به ویژه گردو و بادام به طور چشمگیری برای مغز و سیستم عصب مفید است. منبع عالی اسید چربی های امگا ۳ و ۶، ویتامین B۶ و E است. ویتامین E از مغز در برابر اختلال مشاعر محافظت می کند و قدرت مغز را افزایش می دهد.

*اسفناج: ماده مغذی موجود در اسفناج مانع از آسیب دیدگی دی ان ای می شود و برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفید است.

*آواکادو- منبع چربی ها، امگا۳ و اسید چرب امگا۶ است. این چربی جریان خون به مغز را افزایش و میزان کلسترول را کاهش می دهد و در جذب آنتی اکسیدان به بدن کمک می کند. آواکادو نیز حاوی آنتی اکسیدان های متعددی است از جمله ویتامین E که بدن و مغز را از آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند. علاوه بر آن منبع خوب پتاسیم و ویتامین K است که هر ۲ از مغز در برابر خطر سکته محافظت می کنند.

*شکلات تلخ: فلاوانوئید موجود در آن باعث بهبود عملکرد رگ های خونی می شود. شکلات خلق و خو را بهبود و درد را کاهش می دهد و سرشار از آنتی اکسیدان است.

*گوجه فرنگی- لیکوپن که آنتی اکسیدانی قوی است، خلق و خو را نیز بهبود می دهد.

*لوبیا و بنشن: این خوراکی ها منبع عالی کربوهیدرات های پیچیده است و با ترکیب شدن با فیبر باعث کند شدن روند جذب می شود.

لوبیا منبع غنی فولات نیز است. فولات نوعی ویتامین B است که بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد.

* دانه آفتاب گردان: دانه هایی مانند آفتاب گردان و کدو حاوی ترکیبی غنی از پروتئین، اسیدچرب امگا و ویتامین های B است. تریپتوفان موجود در آن از طریق مغز به سروتونین تبدیل می شود که در بهبود خلق و خو تأثیرگذار است و با افسردگی مقابله می کند.

*رزماری- این گیاه تنها با بویی که دارد می تواند حافظه و عملکرد شناختی را بهبود دهد. باعث افزایش جریان خون رسانی به مغز می شود، بهبود دهنده خلق و خوست و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. رزماری یک سم زدای قوی است که با سرطان نیز مقابله می کند، انرژی را بالا می برد. این گیاه با سرطان پوست نیز مقابله می کند.

*کلم قرمز: این گیاه سرشار از پلی فنولز است که نوعی آنتی اکسیدان قوی مفید برای مغز و قلب است. همچنین این گیاه حاوی گلوکوسینولتز است. این ترکیب با سرطان مقابله می کند.

مترجم: علیرضا