چرا ابروی بعضی‌ها می‌ریزد؟

ریزش موی تکه‌ای یکی از مشکلاتی است که در بیماری سیفیلیس دیده می‌شود.

ابرو یکی از اجزای صورت و برای شکل دادن صورت لازم و ضروری است. اینکه ابروهای شما بریزد بسیار ناراحت کننده است. چهره کلی یک فرد در اثر ریزش ابرو دچار تغییر عمده می‌شود. از جمله علل شایع کم شدن موی ابرو، ضربه‌های فیزیکی است مانند تصادف، سوختگی حرارتی، شیمیایی یا الکتریکی. علل این مشکل را بهتر بشناسید.

۱ بیماری‌های غدد درون‌ریز یا تغییرات هورمونی: عواملی که بر تعادل هورمونی فرد تاثیر بگذارد، می‌تواند موجب ریزش ابرو شود. این تغییرات هورمونی شامل بارداری، بیماری‌های تیرویید و مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری است که خوشبختانه پس از قطع آن، رویش مجدد رخ خواهد داد.

۲ شیمی‌درمانی: بر فعالیت بسیاری از سلو‌ل‌ها تاثیر می‌گذارد و این موجب ریزش موقت می‌شود. البته اثر شیمی‌‌درمانی کاملا مشخص نیست.

۳ عفونت‌هایی که مستقیما بر فولیکول مو یا ساقه مو اثر می‌کنند: ریزش موی تکه‌ای یکی از مشکلاتی است که در بیماری سیفیلیس دیده می‌شود. شایع‌ترین عفونت‌های موثر بر مو عبارتند از: عفونت قارچی که بیشتر پوست سر را درگیر می‌کند و می‌تواند موجب ریزش موی موقت شود. شپش که خارش و خراشیدن ابرو و مژه موجب کندن آن می‌شود. بیماری‌ هانسن که می‌تواند موجب نازک شدن موی ابرو ‌شود. سیفیلیس که موجب ریزش موی «بیدخورده» می‌شود.

۴ بیماری‌های اتوایمیون: از مهم‌ترین آنها می‌توان به لوپوس اریتماتو، آلوپسی آره آتا و وتیلیگو اشاره کرد.

۵ التهاب ناشی از بیماری‌های پوستی از جمله سبوره، پسوریازیس، اگزما و درماتیت تماسی: می‌تواند در اثر خارش و خراشیدن موجب ریزش مو و ابرو شود.

۶ تومورهای پوستی که به سرعت روی پوست رشد می‌کنند: به این دلیل که مو قادر نیست درون این لایه ضخیم نفوذ کند، قابلیت رشد در این تومورها را ندارد.

۷ داروها: موی ابرو نیز مانند سایر موها تحت تاثیر بعضی داروها می‌ریزد از جمله آنها داروهای ضدفشارخون، داروهای روان‌پزشکی و داروهای ضد تشنج است.

۸ مصرف بیش از حد ویتامین و مواد معدنی: از جمله ویتامین B و مشتقات ویتامین A که از جمله عوارض داروهای آکوتان است.

۹ عوامل دیگر: مانند افزایش چربی خون و مصرف موضعی قطره‌های بتابلوکرچشمی نیز می‌تواند موجب ریزش ابرو و مژه ‌شود که قابل برگشت است.

۱۰ تریکوتیلومانیا: یک عادت بد رفتاری است که با کندن مو همراه است. انجام مکرر آن موجب ریزش موی دایمی می‌شود. فولیکول موی ابرو به کندن حساس است و بنابراین بهتر است که فرم دلخواه ابروی خود را در نظر بگیرید و از تغییر مداوم آن جلوگیری کنید.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سالک