۴ علامت کمتر شناخته شده گرفتگی رگ

بیماری های قلبی رکورددار مرگ و میر در جهانه و همه پزشکان سعی می کنن از حمله قلبی بیماراشون پیشگیری کنن، برای پیشگیری هم باید رژیم غذایی رو تغییر داد

بیماری های قلبی رکورددار مرگ و میر در جهانه و همه پزشکان سعی می کنن از حمله قلبی بیماراشون پیشگیری کنن، برای پیشگیری هم باید رژیم غذایی رو تغییر داد چنانچه گفته میشه تقریباً ۸۰ درصد بیماری های قلبی با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیریه. بعضی از افراد هم با علایم شناخته شده گرفتگی عروق به پزشک مراجعه می کنن. همین جا بهتره اضافه کنم که ممکنه گرفتگی عروق علایمی داشته باشه که ما کمتر می شناسیم از جمله:

طاسی سر

* طاسی سر می تونه نشانه انسداد رگ ها باشه؛ طبق بررسی های گسترده، طاسی شدید در قسمت تاج سر نشانه جدی بیماری قلبی عروقی در هر سنیه. در بررسی بیش از ۷ هزار نفر (مشخص شد) که طاسی متوسط تا شدید خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی رو در هر دو جنس دو برابر می کنه.

چروک گوش

* چروک گوش می تونه نشانه انسداد رگ ها باشه؛ یکی از نشانه های عجیب، چروک خوردن نرمه گوشه. به وجود آمدن این چروک می تونه بر اثر گردش ضعیف خون باشه.

ناتوانی جنسی

* ناتوانی جنسی (ED) می تونه از علایم انسداد رگ ها باشه. به نقل از «هلث نیوز» مشکل نعوظ در مردان ممکنه بیانگر انسداد رگ ها در ناحیه لگن باشه که قبل از بروز حمله قلبی خودشو نشون میده. به طور متوسط بین اختلال جنسی و بروز بیماری قلبی عروقی ۳ تا ۵ سال فاصله است که برای پیش گیری از این بیماری، فرصت خوبیه.

درد در پشت ساق پا

* درد در پشت ساق پا هنگام راه رفتن می تونه به علت انسداد رگ ها باشه. تصلب شرایین ممکنه باعث انسداد رگ ها به ویژه در افراد سیگاری باشه. این علایم بدون هیچ معطلی نیاز به معاینه داره، به این بیماران مصرف غذاهای گیاهی، مصرف کمتر غذاهای گوشتی و پیاده روی توصیه میشه.

اما برای پیش گیری از انسداد رگ ها، چه بخوریم؟

مصرف نوشابه را کنار بذارین. به طور سالانه، ۱۸۰ هزار نفر در سراسر دنیا بر اثر مصرف نوشیدنی های شیرین، جان خود را از دست می دن و ۲۵ هزار مورد از این مرگ و میرها بر اثر حمله قلبیه. مصرف کنندگان این نوشیدنی ها دچار اضافه وزن و دیابت میشن. این نوشیدنی ها میزان قند خون رو افزایش میده.

راه حل: نوشیدنی های سالم رو جایگزین کنین.

سبزیجات: غذاهای گیاهی غنی از ویتامین، مواد معدنی، فیبر و فیتونیوترینته که برای قلب مفیده و افرادی که سبزیجات زیاد مصرف می کنن با خطر کمتر حمله قلبی روبه رو هستن.

راه حل: هر روز به وعده های غذایی میوه و سبزی اضافه کنین.

برگ های سبز: کاهو، کلم پیچ، اسفناج و... همه از منابع غنی نیتریته. هنگام هضم، این ترکیب به گاز مهمی به نام اکسید نیتریک تبدیل میشه. این گاز باعث مقاوم شدن رگ ها به انقباض، پلاک و لختگی خون میشه تا سکته و حمله قلبی رخ نده.

راه حل: این نوع سبزی ها را به غذاهایی از جمله سوپ، ساندویچ و... اضافه کنین.

گیاهان و ادویه:

یکی از آسان ترین روش ها برای مراقبت از قلب، استفاده از برخی گیاه ها و ادویه است. بیشتر گیاهان و ادویه برای بدن حکم دارو داره. مثلاً آلیوم موجود در سیر کلسترول خون رو کاهش می ده. زردچوبه غنی از کدرکومینه که کلسترول، تری گلیسرید و قند خون رو کاهش میده. زنجبیل گیاهی ضد التهابیه که باعث رقیق شدن خون میشه.راه حل: ادویه و گیاهان را به دســـــرها و مواد غذایی اضــــــــافه کنین.

مترجم: علیرضا