کودک و دندان هایی که دیر درمی آید!

زندگی کودک مراحل مختلفی داره و ما به عنوان والدین وی باید دقت کافی روی رشد طبیعی کودکان داشته باشیم.

زندگی کودک مراحل مختلفی داره و ما به عنوان والدین وی باید دقت کافی روی رشد طبیعی کودکان داشته باشیم. از آن جایی که رشد هر کودک از دیگری متفاوته، نباید بچه هامونو با هم مقایسه کنیم. اما چیزی که در هر کدام مشابهه، اساس رشد از جمله از لحاظ فیزیکی، ذهنی و عاطفیه که والدین باید از اون اطلاع داشته باشن. موقعی که متوجه کندی رشد کودک تون شدین، از متخصص کودک مشورت بگیرین. توی سایت Parenting اومده که گاهی تشخیص به موقع می تونه مانع عقب افتادگی و مشکلات بعدی کودک بشه دندان درآوردن هم یکی از مهم ترین مراحل رشد کودکه. ابتدا لثه ها متورم میشه و دندان راه خودشو به خارج پیدا می کنه. این روند حداکثر ۹ تا ۱۲ ماه و گاهی بیشتر طول می کشه. علایم دندان درآوردن شامل کاهش تمایل کودک به خوردن غذاهای جامد، گاز گرفتن، مالیدن لثه یا گوش، بی قراری، و بی خوابیه. مواردی پیش میاد که دندان درآوردن به تاخیر می افته، حتی پس از مدت طولانی.

برخی علت تاخیر در دندان درآوردن

ارثی:

یکی از علل اصلی دندان درنیاوردن، ژنتیکی است. به سابقه خانوادگی خودتون مراجعه کنین و ببینین که آیا این مشکل در خانواده سابقه داشته یا نه. اصولا در این مورد کار خاصی از دست تون برنمیاد و باید منتظر دندان درآوردن کودک باشین.

تغذیه نادرست:

یکی از علت های اساسی مشکل دندان درآوردن، تغذیه نامناسبه. کودک در مرحله ایه که باید به بهترین نحو تغذیه بشه. به همین دلیله که تغذیه کودک با شیر مادر که تمامی نیازهای جسمی او را برآورده می کنه، توصیه میشه.

زمانی که کودک شروع به مصرف غذاهای جامد می‌کنه باید مطمئن بشین که همه مواد به مقدار کافی به بدن او می‌رسه. کمبود ویتامین D و کلسیم باعث میشه کودک دیرتر دندان دربیاره.

کم کاری تیروئید:

کم کاری تیروئید، می‌تونه مشکلات دندان درآوردن کودک رو افزایش بده حتی این اختلال می تونه باعث تاخیر در راه رفتن و سخن گفتن و اضافه وزن کودک بشه.

کمبود ویتامین D:

ویتامین D به بدن کمک می کنه تا از کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های قوی استفاده کنه. منبع اصلی ویتامین D نور خورشیده اما با مصرف مکمل ها نیز میشه بخشی از ویتامین D موردنیاز بدن رو تامین کرد. در نوزادان زودرس، کمبود ویتامین D می تونه به طور طبیعی رخ بده.

پزشکی:

در صورت ادامه پیدا کردن مشکل پس از ۱۳ ماهگی توصیه جدی می شه که به پزشک مراجعه کنین با انجام دادن چند آزمایش میشه متوجه مشکل شد.

مترجم: علیرضا