نان سیر و پنیر

دوستم میگه با داشتن دستور غذایی خمیر پیتزا می تونی چیزهای مختلفی تهیه کنی.

دوستم میگه با داشتن دستور غذایی خمیر پیتزا می تونی چیزهای مختلفی تهیه کنی. از جمله چوب های سیر و پنیر. تهیه نان های چوبی در منزل اصلاً کار سختی نیست. به شرطی که بدونی باید از چه موادی استفاده کنی.

مواد لازم برای تهیه خمیر

*پودر خمیر مایه- دو و یک چهارم قاشق مرباخوری*آب ولرم- یک و یک سوم پیمانه* آرد- سه و نیم پیمانه، در صورت نیاز اضافه کنید.*روغن زیتون- ۲ قاشق غذاخوری*نمک- سه چهارم قاشق مرباخوری*شکر- یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای رویه:

*سیر- یک بوته کوچک*نمک و فلفل سیاه- به اندازه کافی*کره آب شده- ۵۰ گرم*پنیر پارمیزان- نصف پیمانه*پنیر مازورلا رنده شده- یک پیمانه

طرز تهیه:

*سیر را کمی با روغن زیتون آغشته کنید و در کاغذ فویل بپیچید و بگذارید به مدت نیم ساعت در فر با درجه حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد بپزد.

*خمیر مایه را در آب ولرم قرار دهید و بگذارید کمی ور بیاید.

*پس از ور آمدن خمیر مایه، آرد، روغن زیتون، نمک و شکر را به آن اضافه کنید و با دست هم بزنید پس از مخلوط شدن به مدت ۷ دقیقه خمیر را خوب ورز دهید.

در صورت خیس یا چسبناک بودن خمیر، کم کم آرد اضافه کنید تا خمیر نرم و یک دست شود.

*خمیر را با سلفون بپوشانید و به مدت ۲ ساعت در مکان گرم قرار دهید.

*پس از ۲ ساعت، به خمیر مشت بزنید تا هوای آن خالی شود خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید. هر یک را در کاسه جداگانه ای قرار دهید، روی آن را بپوشانید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.

*می توانید یک قسمت آن را در فریزر قرار دهید و بعدها از آن استفاده کنید.

برای فریز کردن، تمامی اطراف خمیر را کمی چرب کنید و در کیسه زیپ دار که هوای آن را خارج کرده اید، قرار دهید. این خمیر به مدت ۳ ماه قابل فریز است.

*فر را روی ۱۷۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

* ۲سینی را با کاغذ روغنی آماده کنید.

*سیر را از پوست خارج و خرد کنید و با کره مخلوط کنید و کنار بگذارید.

*هر یک از خمیرها را روی سینی یا سطحی کمی آغشته به آرد با وردنه به شکل مستطیل پهن کنید.

*با برس، مخلوط کره و سیر را روی سطح هر یک بمالید؛ روی آن پنیر پارمیزان بریزید. آن ها را برش های نازک بزنید و پیچ دهید.

*روی هر سینی حدود ۷ برش نان با فاصله قرار دهید و به مدت ۱۷ دقیقه در فر بگذارید سپس از فر دربیاورید و روی هر یک پنیر چدار بریزید و مجدد به مدت ۵ دقیقه در فر قرار دهید تا روی آن قهوه ای و برشته شود.

*نان های آماده شده را می توان تا ۲ ماه نیز فریز کرد.

ارزش غذایی هر یک عدد:

*کالری- ۲۰۰ *چربی کلی- ۱۰ گرم * کربوهیدرات کلی- ۲۱گرم * پروتئین- ۷گرم

خواص پنیر:

این ماده مغذی طبیعی حاوی پروتئین و کلسیم بالاست. علاوه بر آن عناصری مانند فسفر، روی، ویتامین A، ریبوفلاوین و ویتامین B۱۲ در آن وجود دارد.

پنیر حاوی ماده ای به نام اسید لینولیک و اسفینگولیپید است که از بروز سرطان پیش گیری می کند. ویتامین B در پنیر برای حفظ عملکرد بدن و پیشگیری از بیماری نیز موثر است.