دیابت بارداری زمینه ساز دیابت نوع ۲

امروزه ابتلا به دیابت، حتی در کودکان و نوجوانان شایع شده است که مهم ترین علت آن چاقی مفرط، عادت های بد غذایی و ... است. اما آن چه باعث نگرانی بیشتر متخصصان شده، افزایش ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان باردار (به ویژه در زنان چاق) است.

امروزه ابتلا به دیابت، حتی در کودکان و نوجوانان شایع شده است که مهم ترین علت آن چاقی مفرط، عادت های بد غذایی و ... است. اما آن چه باعث نگرانی بیشتر متخصصان شده، افزایش ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان باردار (به ویژه در زنان چاق) است. به نقل از سایت «MSN»، بعضی از زنان در ماه دوم یا سوم بارداری دچار دیابت می شوند. اگر چه علت دقیق آن مشخص نیست، اما آن را با هورمون هایی که از طریق جفت در بدن رها می شود، مرتبط می دانند در حالی که این هورمون ها به رشد جنین کمک می کند، مانع از ساخت و فعالیت درست انسولین بدن مادر نیز می شود؛ در نتیجه، مادر دچار دیابت می شود. در این شرایط ایجاد تغییر در برنامه غذایی، انجام ورزش بیشتر و مصرف انسولین برای کنترل میزان قندخون در ماه های آخر بارداری، ضرورت پیدا می کند. خطر ابتلا به دیابت بارداری با عوامل متعددی مشابه دیابت نوع۲ از جمله سن، وزن، نژاد و سابقه خانوادگی در ارتباط است. علاوه بر آن زنانی که در اولین دوره بارداری دچار دیابت می شوند، به احتمال زیاد در دوره های بعدی بارداری نیز دچار آن خواهند شد. همچنین محققان هشدار می دهند که دیابت بارداری می تواند علامت خطر بروز دیابت بعد از بارداری نیز باشد. آمارها نشان می دهد، ۵ تا ۱۰درصد از افرادی که دچار دیابت بارداری می شوند، بلافاصله پس از زایمان دچار دیابت نوع ۲می شوند. زنانی که سابقه دیابت بارداری دارند به میزان ۳۵ تا ۶۰درصد در خطر ابتلا به دیابت نوع دوم طی ۱۰ تا ۲۰سال آینده هستند. فرزندان زنانی که دیابت بارداری داشته اند نیز در معرض خطر چاقی مفرط یا اضافه وزن قرار می گیرند که این امر خطر بروز دیابت نوع۲ را افزایش می دهد.

۴راه کاهش خطر دیابت نوع۲

اگر سابقه دیابت بارداری دارید، می توانید با رعایت چند نکته این خطر را کاهش دهید. نتایج بررسی ها نشان می دهد، زنان با اتخاذ شیوه زندگی سالم از جمله کاهش وزن، ورزش و مصرف منظم دارو برای کاهش میزان قندخون، می توانند خطر بروز دیابت نوع ۲ را تا ۵۰درصد یا بیشتر کاهش دهند.

اگر در دوران بارداری دچار دیابت شده اید، به این نکات توجه کنید:

۱ - با پزشک مشورت کنید تا پس از زایمان و سپس هر چند سال آزمایش لازم را انجام دهید.

۲ - سعی کنید طی ۶ تا ۱۲ماه پس از زایمان، به وزن قبل از بارداری خود برگردید.

۳ - اگر هنوز اضافه وزن دارید، سعی کنید حداقل ۵ تا ۷درصد وزن بدن را کم کنید و وزن کم شده را نیز حفظ کنید.

۴ - در صورت امکان نوزاد را با شیر خود تغذیه کنید تا خطر بروز چاقی مفرط و دیابت کاهش پیدا کند.