بیمه نامه ای برای زیبایی موها

با بالا رفتن سن، مو نیز دچار تغییراتی می شود و مانند اعضا و اندام های بدن، روند پیری را طی می کند.

با بالا رفتن سن، مو نیز دچار تغییراتی می شود و مانند اعضا و اندام های بدن، روند پیری را طی می کند. در واقع به مرور زمان، لایه محافظ بیرونی مو (کوتیکول) نازک تر و ضعیف تر می شود. در ۳۰ سالگی، خشکی و شکستگی مو بیشتر می شود.به نقل از سایت «نیوزویک» پس از ۴۰ سالگی، بیش از نیمی از زنان دچار ریزش مو می شوند. در ۴۵ سالگی، سه چهارم افراد موهای سفید دارند.اگر با این مشکلات رو به رو شده اید بدانید که هر یک درمان های متفاوتی دارند.

سفید شدن مو:علت: عامل مهم از بین رفتن رنگ مو، تراکم پیروکسید هیدروژن موجود در فولیکول است. پیروکسید هیدروژن که بدن به عنوان واکنش شیمیایی آن را از خود رها می کند، با آنزیم تولیدکننده رنگدانه تداخل ایجاد می کند. در سن پایین تر بدن قادر است این ماده را خنثی کند اما در دهه چهارم زندگی این توانایی به تدریج افت می کند. در نتیجه، ماده شیمیایی در فولیکول ها تجمع می یابد و در ترکیب ملانین اختلال ایجاد می کند و موها به تدریج سفید می شود. اگرچه ژنتیک در سفیدی موها نقش زیادی دارد. اما نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد که آسیب نور خورشید نیز روند سفید شدن مو را تسریع می کند. هنگامی که اشعه ماورای بنفش به پوست آسیب می رساند، سلول های بنیادی تولیدکننده ملانین در فولیکول از محل خود حرکت می کند و به سمت پوست می رود و در آن جا رنگدانه محافظ (مانند رنگ برنزه) تولید می کند. گاهی سلول های تولیدکننده ملانین پس از حرکت فولیکول ها جایگزین نمی شود.علت دیگر سفیدشدن مو، استرس است. سفید شدن در آفریقایی ها و آسیایی ها نسبت به سفید پوستان دیرتر اتفاق می افتد زیرا موهای تیره دارای ملانین بیشتری است.سفید شدن چند تار مو در دهه سوم زندگی امری طبیعی است اما اگر این روند خیلی سریع پیش رود، نیاز به انجام آزمایش تیروئید است؛ زیرا این احتمال وجود دارد که بدن هورمون های لازم برای رنگدانه را در فولیکول مو تولید نمی کند. کاهش این هورمون ها می تواند باعث سفیدی مو، ریزش و تغییر در ظاهر آن شود.از کشیدن و کندن موهای سفید بپرهیزید زیرا باعث اختلال در فولیکول ها می شود. امکان دارد مو دوباره رشد نکند یا این که پس از رشد، ظاهر آن متفاوت باشد.

شکستگی مو:برنامه غذایی نامناسب در هر سنی به ویژه پس از یائسگی در خانم ها، موها را ضعیف و دچار آسیب می کند.از آن جا که ماده مغذی ابتدا به ارگان های حیاتی می رود و سپس به پوست سر می رسد، کمبود مواد مغذی مشکل ساز می شود و در رشد مو تاثیر منفی می گذارد.

کمبود آهن نیز باعث می شود اکسیژن کمتری به فولیکول ها برسد و این امر با شکنندگی و کم مویی ارتباط دارد، به ویژه در گیاه خواران. پروتئین، نیز نقش مهمی در حفظ سلامت مو دارد. مو تقریبا به طور کامل از کراتین (نوعی پروتئین) تشکیل شده است. کمبود روی و ویتامین B۱۲ که نقش کلیدی در تنظیم سوخت و ساز دارد، منجر به ضعیف شدن تارهای مو، شکنندگی و ریزش آن می شود.از طرفی اشعه ماورای بنفش، باعث خشکی، زبری و شکنندگی مو می شود. اشعه خورشید نه تنها بر وضعیت موهای رشد کرده بلکه بر موهایی که در آینده رشد خواهد کرد نیز تاثیر می گذارد. مراقبت نادرست از مو، استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی، استفاده از سشوار و ... به موها آسیب می رساند.

اتخاذ یک برنامه غذایی متعادل در هر سنی به ویژه در ۵۰ سالگی، ضروری است آن چه برای بدن مفید است برای پوست سر نیز مفید است. متخصصان مصرف گوشت کم چرب، ماهی، لوبیا یا مغز میوه، آب انار و کنگر فرنگی که سرشار از آنتی اکسیدان است را توصیه می کنند. این برنامه غذایی می تواند آسیب دیدگی مو را به تاخیر بیندازد.

ماهی سالمون که غنی از ماده ضدالتهابی، اسید چرب امگا ۳ و ویتامین است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند همچنین توصیه می شود ماده حاوی آهن مانند اسفناج، زرده تخم مرغ و ... مصرف کنید و از خوردن ماده غذایی با شاخص گلایسمی بالا مانند نان و برنج سفید بپرهیزید.

از گرفتن رژیم های غیراستاندارد بپرهیزید.با مصرف مکمل هایی مانند بیوتین (ویتامین B) می توان موهای ضعیف و کم پشت را تقویت کرد.

میزان استفاده از مواد شیمیایی برای رنگ کردن و حالت دادن مو را کم کنید.

کم پشت شدن مو: هر ۱۰۰ هزار فولیکول مو چرخه طبیعی خود را دنبال می کند. یعنی ۸۰ تا ۹۰ درصد آن ها رشد طبیعی می کنند. با بالا رفتن سن، دوره رشد کمتر می شود و فولیکول ها بیشتر در زمان استراحت قرار می گیرد. مشکل زمانی آغاز می شود که بیشتر از آن چه بدن بتواند تولید کند دچار ریزش مو شوید. در این مواقع بهتر است با پزشک مشورت کنید.