دانشگاه آزاد اسلامی؛ سرمایه ای که باید از نو شناخت

همواره و در همه زمان‌ها، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین خدماتی که در اذهان جامعه باقی می‌ماند و به‌حق فراموش‌شدنی نیست تأسیس و ایجاد مراکز آموزشی و تربیتی در جهت پیشرفت علمی و آگاهی انسان‌هاست

همواره و در همه زمان‌ها، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین خدماتی که در اذهان جامعه باقی می‌ماند و به‌حق فراموش‌شدنی نیست تأسیس و ایجاد مراکز آموزشی و تربیتی در جهت پیشرفت علمی و آگاهی انسان‌هاست، از مدارس نظامیه خواجه نظام الملک گرفته تا دارالفنون امیرکبیر و دانشگاه آزاد اسلامی.
در سال‌های دهه شصت که کشور درگیر جنگی تحمیل شده از سوی قدرت‌های استکباری به عاملیت حکومت صدام حسین بود، شاید آنچه بیش از هر چیز می‌توانست به کشور آسیب برساند و سبب عقب‌ماندگی ایران در جهات مختلف علمی شود، غفلت ناگزیر مسئولان از امور مهم تأمین و توسعه و ارتقاء کمی و کیفی آموزش و به‌ویژه آموزش عالی بود؛ چراکه تعداد دانشگاه‌ها در مقایسه با رشد کم‌سابقه جمعیت کشور در آن سال‌ها به‌هیچ‌روی پاسخگوی انبوه داوطلبان مشتاق ورود به دوره‌های آموزش عالی نبود و این اوضاع در حالی بود که برای بازسازی و ترمیم خرابی‌های ناشی از جنگ و خسارات وارده به تأسیسات صنعتی و منابع اساسی و حیاتی کشور مانند تأسیسات نفتی و... نیاز به وجود نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده‌ی ماهر و کارآمد بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شد. دیگر نیاز به توضیح ندارد که افزایش انبوه قشر جوان بدون مهارت و تخصص لازم و مانده در پشت درهای معدود دانشگاه‌های موجود با ظرفیت‌ها و امکانات محدود، علاوه بر عقب‌ماندگی علمی و زمین ماندن نیازهای ضروری و حیاتی کشور، چه آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مخرب و مخاطره‌آمیزی می‌توانست به دنبال داشته باشد! مشکلاتی چون سرخوردگی استعدادهای جوان، مهاجرت انبوه جوانان مستعد از کشور و ... .
خوشبختانه روشن‌بینی و اتخاذ تصمیم به‌موقع مبنی بر تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی که با حمایت حضرت امام (ره) و پیگیری‌های مجدانه‌ی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت به‌سرعت ظرفیت عظیمی برای تربیت علمی جوانان و اتخاذ تخصص‌های گوناگون در اکثر نقاط کشور به وجود آورد و آینده‌ای روشن و امیدوارکننده را برای کشور رقم زد و امروز شاهد خودکفایی علمی کشور در بسیاری از رشته‌های تخصصی هستیم . چنانکه مقام معظم رهبری، بیان فرمودند که: دانشگاه آزاد اسلامی یک امید برای سیل مشتاقان تحصیلات عالی در سراسر کشور است.
بدین سبب است که وقتی به دانشگاه آزاد اسلامی می‌نگریم، نامی جز یک سرمایه بزرگ ملی نمی‌توان بر آن نهاد که متعلق به همه‌ی نسل‌های ملت ایران است.

خدایار سعیدوزیری