از جوش های مخملی تا ناخن های بدفرم

ظاهر پوست حکایت از وضعیت سلامت فرد می کند و هر نوع تغییر در ظاهر پوست نشانه ای از بیماری یا اختلال نهفته در بدن است.

ظاهر پوست حکایت از وضعیت سلامت فرد می کند و هر نوع تغییر در ظاهر پوست نشانه ای از بیماری یا اختلال نهفته در بدن است. به همین دلیل متخصصان به تغییرات پوست اهمیت زیادی می دهند و یکی از متخصصان پوست می گوید: پوست سرنخ هایی را درباره وضعیت دیگر اعضای بدن در اختیار ما قرار می دهد.

▪ برنزه شدن یا تغییر رنگ پوست:در بیماران مبتلا به دیابت، برنزه شدن پوست می تواند از علایم اختلال متابولیسمی باشد. زرد شدن پوست و سفیده چشم نیز می تواند علامت از کار افتادن کلیه ها باشد. تیرگی پوست در ناحیه مفصل زانو و قوزک پا می تواند علامت بیماری هورمونی باشد. بیماری هورمونی مانند بیماری «ادیسون» روی غدد آدرنال تاثیر می گذارد.

▪ جوش های ریز و لکه روی پوست:به نقل از سایت «Health news» جوش های ریزی که به درمان واکنش نشان نمی دهد و همراه با علایم دیگری مانند تب، درد مفصل و درد عضله است، می تواند علامت یک مشکل داخلی یا عفونت باشد. جوش های ریز می تواند به علت حساسیت ظاهر شود یا علامت واکنش بدن به دارو باشد. جوش های مخملی در پشت گردن یا دور دست ها که از رنگ پوست فرد کمی تیره تر است، نشانه افزایش خطر بروز دیابت نوع ۲ است.

پزشکان با مشاهده این علایم، انجام آزمایش خون و کنترل برنامه غذایی را به بیمار توصیه می کنند. به ندرت نیز این جوش ها می تواند علامت سرطان معده یا کبد باشد. جوش های بنفش در قسمت پایین پا که به داروهای موضعی جواب نمی دهد، می تواند از علایم عفونت هپاتیت c باشد.

▪ تغییر در سفتی و خشکی پوست:فشار خون بالا و مشکلات کلیوی گاهی باعث ضخیم شدن پوست ساق پا می شود. علاوه بر آن، پوست خیلی خشک و پوست خارش دار هم می تواند نشانه مشکل هورمونی باشد از جمله کم کاری تیروئید.اگر بیش از ۳۰ یا ۴۰ سال سن دارید و در کودکی دچار اگزما نشده اید و به طور ناگهانی دچار خشکی پوست شده اید این علامت می تواند نشانه ای از مشکل هورمونی مانند کم کاری تیروئید باشد. افراد با بیماری خود ایمنی دچار ورم می شوند و پوستشان ضخیم می شود، در موارد حاد این امر می تواند منجر به سفت شدن اعضای داخلی مانند ریه و قلب شود.اگر پوست خیلی شل و ابریشمی باشد، نشانه بیماری نادر بافت پیوندی است که می تواند از علایم سرطان خون مانند لنفوما یا میلوما باشد.

▪ خال یا زگیل جدید:رشد خال و زگیل روی پوست باید توسط پزشک کنترل شود زیرا می تواند نشانه سرطان پوست یا از علایم بیماری داخلی یا سندروم ژنتیکی باشد. به عنوان مثال، برآمدگی های زرد رنگ روی دست و پا یا پشت بر اثر میزان زیاد تری گلیسرید در بدن و از علایم دیابت کنترل نشده است.

الگوی توزیع آکنه می تواند سرنخی درباره مشکلات نهفته باشد. در زنان، آکنه ای که در قسمت پایین صورت یا فک ظاهر می شود، می تواند از علایم سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد. این مشکل اغلب همراه با علایم دیگری مانند تغییر در وزن، کم پشت شدن مو و افزایش رشد موهای صورت است.

▪ تغییر ناخن:تغییر رنگ یا طرح بدفرم ناخن، می تواند علامت کمبود ویتامین یا وجود مشکلی در سیستم داخلی باشد.

به عنوان مثال، تغییر در ناخن که شبیه به عفونت قارچی است، می تواند بر اثر پسوریازیس در ناخن باشد، هر چند پسوریازیس روی پوست تاثیر می گذارد.مشکلات کلیه و کبد نیز گاهی باعث تغییر رنگ ناخن می شود.