مهارت های مدیریتی لازم در زمان بحران

بحران، شرایطی کلیدی است که محیطی ناپایدار، نامطمئن، و ترسناک ایجاد می کند. برای سازماندهی و پشت سر گذاشتن درست این شرایط، نیاز به مدیریتی قوی است...

برای اینکه در شرایط بحرانی مدیری قوی باشیم، مهم است تا توانایی‌ها و مهارت‌های مدیریتی خوبی داشته باشیم. در ادامه به برخی از این توانایی ها اشاره شده است.


اعتبار و توانایی

داشتن اعتبار و توانایی برای رهبریت یک بحران ضروری است. یک مدیر بحران، باقدرت صحبت کرده و به دیگران احساس امنیت و اعتماد به دانش، قضاوت و توانایی‌هایش می‌دهد. به همین منظور، در شرایط بحرانی مدیر باید بتواند با قدرت درباره‌ی جزئیات فرمان دهد.


آرامش

در شرایط بحرانی، بسیار ضروری است که مدیر این توانایی را داشته باشد که همیشه خونسردی خود را حفظ کرده و آرام بماند. مدیران موفق هیچ‌گاه خونسردی خود را از دست نمی‌دهند، زیرا این کار ممکن است موجب هرج‌ومرج بیشتر شده و اثر منفی روی واکنش‌های دیگران داشته باشد. اعتماد به نفس بسیار مهم است. مدیران باید از احساسات شخصی مانند ترس و نگرانی‌هایی که ممکن است داشته باشند دوری کنند. مهارت‌های مدیریت استرس، برای هر مدیر موفقی حیاتی می باشند.


ارتباطات

ارتباطات قوی در شرایط بحرانی امری بسیار ضروری برای یک رهبر خوب است. مدیران خوب باید ارتباطات باز و راحتی با دیگران داشته باشند. برای مدیران لازم است تا مهارت‌های شنیداری قوی داشته و فعالانه به گفته‌های دیگران گوش دهند، حتی اگر صحبت آنها درباره‌ی ایده‌های شخصی و یا هر نگرانی دیگری است که آن‌ها دارند.


آماده سازی

آمادگی و قاطعیت در شرایط بحرانی برای مدیران ضروری است. بحران عموماً بدون هشدار ضربه می زند. مدیران باید بتوانند تصمیماتی سریع و قاطعانه که اثری مهم بر همه‌ی افراد درگیر در آن را دارد بگیرند. آن‌ها باید بتوانند بدون داشتن زمان زیاد، کار را انجام دهند. مدیران باید همیشه آماده باشند و بدانند که هر کاری که می‌کنند عواقبی داشته و دیگران همیشه نظاره گر آن‌ها هستند.


تمرکز

در شرایط بحران، هرج‌ومرج و وحشت به راحتی گسترش یافته و افراد به راحتی فراموش می کنند که چه کاری باید انجام دهند. مدیران این توانایی را دارند که تمرکز را روی هدف اصلی بازگردانند. مدیران باید به بقیه افراد یادآوری کنند تا به شرایط اصلی فکر کرده و فقط به بحران موجود توجه نداشته باشند.


آگاهی

برای مدیریت موفق شرایط بحرانی، مدیران باید نسبت به تمامی نقاط مثبت و منفی افراد درگیر، آگاهی و درک داشته باشند.آن‌ها باید افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند را به همراه مهارت‌های شخصی آنان بشناسند. این امر برای حل مشکلات بحرانی ضروری است. وقتی مسئله‌ی بزرگی اتفاق می‌افتد، آن‌ها باید بدانند که این موضوع به چه کسی مرتبط بوده و با چه کسی باید تماس بگیرند.


wiki.۵۰۴۰.ir