مبتلایان به سنگ کلیه روزه بگیرند یا نه؟

یکی از درمان‌های اصلی و اولیه سنگ‌های کلیه، مصرف آب و مایعات فراوان است.

بیماران کلیوی، به چند گروه مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که یکی از این گروه‌ها، افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه هستند. این بیماران، نیاز به نوشیدن آب فراوان در طول روز دارند، بنابراین شاید این سوال برایشان پیش بیاید که آیا می‌توانند روزه‌های خود را در ماه مبارک رمضان بگیرند یا نه؟

دکتر آریا جنابی، فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری، در پاسخ به این سوال می‌گوید: «توصیه ما به افراد مبتلا به سنگ‌های متعدد کلیه، بیمارانی که سابقه ابتلا به سنگ کلیه را داشته و تحت درمان سنگ کلیه هستند یا کسانی که سابقه ابتلا به سنگ‌های کلیه در خانواده آنها وجود دارد و خودشان هم یکی دو نوبت در طول زندگی‌شان سابقه وجود سنگ در کلیه‌شان را داشته‌اند اما دیگر مبتلا به این مشکل نیستند، این است که در طول این روزهای گرم و طولانی تابستان، روزه نگیرند».

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: «یکی از درمان‌های اصلی و اولیه سنگ‌های کلیه، مصرف آب و مایعات فراوان است، اما از آنجا که بیماران مبتلا به این بیماری در طول روزهای گرم و طولانی روزه‌داری، قادر به نوشیدن آب و مایعات نیستند، بنابراین ممکن است احتمال عود سنگ برای آنها به‌وجود بیاید». وی تاکید می‌کند که بیماران مبتلا به سنگ کلیه، باید حداقل روزی ۲ تا ۲.۵ لیتر آب و مایعات بنوشند که این توصیه در زمان روزه‌داری، عملا قابل اجرا نخواهد بود.

جنابی درنهایت خاطرنشان کرد: «کم‌آب شدن بدن در اثر روزه‌داری، می‌تواند امکان تشکیل سنگ‌های جدید را در بیماران مبتلا به سنگ کلیه یا آنهایی که سابقه این بیماری را داشته‌اند، ایجاد کند».