۵ مرحله برای گوش دادن فعال

گوش دادن فعال، فرآیندی شامل گوش دادن هدفدار است تا بتوانیم معنی پشت هر کلمه یا اصطلاح را شنیده و تفسیر کنیم. پنج مرحله برای گوش دادن فعال وجود دارد که در ادامه آورده شده است.

۵ مرحله از گوش دادن فعال می‌تواند مخصوصاً در محیط کار با کاهش و یا حذف جدل های بی مورد، بسیار مفید واقع شده و با ایجاد درک متقابل بین کارمندان، سبب ایجاد محیطی آرام تر و مفیدتر شود.


تصدیق

تصدیق حرف‌های شخص صحبت کننده اولین مرحله برای گوش دادن فعال است. شما می‌توانید این کار را با تکان دادن سر و برقراری ارتباط چشمی ایجاد کنید. متناوباً، یک واکنش زبانی ایجاد کنید، مانند صدای " اوه" یا گفتن کلماتی مانند " واقعاً ". اگرچه این واکنش ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما به شخص مقابل ما نشان می‌دهد که به حرف‌های او گوش می‌دهیم.


سکوت

سکوت دومین مرحله از گوش دادن فعال است. وقتی شخص صحبت کننده در طول حرف‌هایش به یک وقفه‌ی طبیعی رسید، از شما انتظار دارید به نوعی نسبت به صحبت‌های او واکنش نشان دهید. حفظ سکوت او را تشویق به ادامه‌ی حرفش کرده و موجب می‌شود اطلاعات بیشتری را بروز بدهد. در شرایط دعوا، چه در خانه و چه در محل کار، این کار باعث می‌شود سریعاً دلیل اصلی مشکل و یا اطلاعاتی را که فرد مقابل نمی‌خواست بروز بدهد را بیابید.


سؤالات

سومین مرحله‌ی گوش دادن فعال، پرسیدن سؤال است، که نه تنها نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی شما به حرف‌های گوینده است، بلکه نشان می‌دهد که شما دوست دارید تا بیشتر بدانید. به عنوان یک شنونده‌ی فعال، در این مرحله هرگونه سؤالی را می‌توانید بپرسید، مانند سؤالاتی که فقط پاسخ آن‌ها بله یا خیر است و یا سؤالاتی که جواب‌های زیادی خواهند داشت.


تکرار کردن

چهارمین مرحله از گوش دادن فعال، تکنیکی است که در آن شنیده‌ها را در لغات خودتان قرار می‌دهید که این کار برای روشن کردن نکات مهم و یا خلاصه کردن چندین مورد مختلف مفید است. همیشه دقت کنید که قبل از تکرار حرف‌های گوینده، اجازه دهید حرف‌های او کامل شود. اگر شنونده تأیید کرد که شما متوجه منظور او شده‌اید تکرار را ادامه دهید. در غیر این صورت از او بخواهید که حرفش را دوباره تکرار کرده و یا یک نکته را برای شما روشن کند و سپس دوباره سعی کنید.


واکنش

واکنش نشان دادن پنجمین و آخرین مرحله از گوش دادن فعال است. هنگامی که تکرار شما نشان داد که متوجه منظور فرد شده‌اید، نسبت به احساسات گوینده با نشان دادن نگرانی‌تان واکنش نشان دهید. مثال‌هایی از یک جمله‌ی واکنشی شامل " تو دراین‌باره عصبانی به نظر می‌رسی" و یا " من نگران عصبانیت تو هستم" است. صرف‌نظر از احساسی که دارید، برای عیب‌جویی از احساسات گوینده، تن صدای اتهامی نداشته باشید. نشان دادن نگرانی و اهمیت شما به او، او را به صحبت بیشتر درباره‌ی یک موضوع خاص دعوت می‌کند.

wiki.۵۰۴۰.ir