رایحه، اعجاز طبیعت برای درمان

هر وقت دلش می گرفت، احساس می کرد نیاز دارد به باغچه کوچک پدر بزرگش سری بزند آرام روی سبزه و کنار بوته های استوقودوس و رزماری دراز می کشید و چشم ها را بر هم می گذاشت و خاطراتش را به دست نسیم می سپرد.

هر وقت دلش می گرفت، احساس می کرد نیاز دارد به باغچه کوچک پدر بزرگش سری بزند آرام روی سبزه و کنار بوته های استوقودوس و رزماری دراز می کشید و چشم ها را بر هم می گذاشت و خاطراتش را به دست نسیم می سپرد. او نمی دانست که ناخودآگاه، خود را با بوهای خوش در طبیعت مداوا می کند.

آروماتراپی یا رایحه درمانی در واقع یاری گرفتن از اسانس های گیاهی برای درمان است. بسیاری از محققان معتقدند بو کردن از آن جا که ارتباط تنگاتنگی با مغز و سیستم عصبی دارد خیلی زودتر از درمان های دیگر به بهبود بیماران کمک می کند، به همین دلیل روش های درمانی بر پایه آروماتراپی شکل گرفت.

در سایت نیوزویک به دانستنی هایی درباره آروماتراپی اشاره شده است از جمله:

برای به دست آوردن سلامت کافی است فقط بو کنید:نیاز به مصرف هیچ نوع قرص یا شربتی نیست، کافی است کمی روغن را روی دستمال یا کمی از آن را روی بالش خود بریزید و استنشاق کنید.

روغن ها، از تمامی قسمت گیاه گرفته می شود:روغن های طبیعی، به شکل قطره های کوچک بین سلول های گیاه وجود دارد و به طور طبیعی خوش بو است. روغن ها از گل ها، دانه، پوست میوه ها و مرکبات، برگ ها، پوست و ریشه های گیاهان تهیه می شود.

روغن ها ارزان نیست:روند روغن گیری، کند، سخت و پرهزینه است.برای به دست آوردن یک قطره روغن رز، به ۳۰ غنچه گل رز نیاز است.

این روغن ها حاوی اسانس گیاه است:علت این که این روغن ها دارای خواص درمانی است این است که دارای اسانس است.این روغن است که گیاه را در برابر تغییرات اقلیمی، حشرات، بیماری ها و... محافظت می کند. علاوه بر آن بررسی ها نشان می دهد که این روغن ها برای سلامت انسان ها نیز مفید است.

رایحه درمانی در افراد گوناگون مختلف است:رایحه مناسب یک فرد، شاید برای فرد دیگر مناسب نباشد. فردی که مستعد به اسیدیته، خشم، زخم و تب و... است از روغن های خنک و آرام بخش مانند یاس، رز، صندل و... استفاده می کند.در حالی که فردی که مستعد به سردرد، اضطراب عصبی، بی خوابی و... است از روغن های انرژی زای گرم استفاده می برد.

مصرف بیشتر،به اثربخشی بیشتر نمی انجامد:

مصرف بیشتر روغن، تأثیر آن را بیشتر نمی کند، بوی قوی آن، می تواند برای خود فرد و اطرافیان آزار دهنده باشد؛ بنابراین تنها مقداری که توصیه شده را استفاده کنید.

با این روغن ها می توان بیماری های متعددی را درمان کرد:در عطر درمانی از روغن های متعدد استفاده می شود که می تواند ناراحتی های متعددی مانند سوء هاضمه، بی خوابی، آکنه، درد، اضطراب و... را برطرف کند. علاوه بر آن، این رایحه ها باعث تقویت حافظه نیز می شود.در ژاپن، این روغن ها از طریق پمپ کردن در فضا و برای بهبود فضای کار و بالا بردن کارآیی در محیط های اداری استفاده می شود:روغن هایی چون لیمو یا رزماری که از طریق تهویه پخش می شود باعث افزایش کارآیی افراد می شود. از این روغن ها می توان در بیمارستان ها و مکان های شلوغ استفاده کرد تا مانع بروز برخی از بیماری ها شوند.

رایحه نعناع؛ افزایش قدرت تمرکز و دورکردن افکار منفی

رایحه گل یاس، کمک به فراموشی خاطرات بد و افزایش صبر

رایحه اکلیل کوهی یا رزماری ؛ تقویت روحیه و آرام کننده ذهن