چه کاری انجام دهیم که کودکمان از دندانپزشک نترسد

نگهداری درست از دندان‌ها از سنین کم باید آموزش داده‌شده و در کل مدت زندگی ادامه یابد.

مقدمه

نگهداری درست از دندان‌ها از سنین کم باید آموزش داده‌شده و در کل مدت زندگی ادامه یابد. بیشتر دندان‌پزشکان ترجیح می‌دهند که بیمارانشان را در سنین کودکی قبل از زمانی که مشکلات دهان و دندان اتفاق می‌افتد ملاقات کنند. آن‌ها می‌توانند رشد دندان های او را ارزیابی کرده، بهداشت دهان و دندان را به او یاد داده و موارد پیشگیری‌کننده را به او آموزش دهند. معرفی کودکان به یک مرکز دندان‌پزشکی و دندان‌پزشک آینده‌ی آن‌ها در سنین پایین و در فواصل منظم، موجب می‌شود که راحت‌تر به دندان‌پزشکی بیایند.


دستورالعمل‌ها:

۱. کتاب‌هایی درباره‌ی ملاقات با دندانپزشک برای کودکتان بخوانید تا او را با دندان‌پزشک آشنا کنید. بچه‌های کوچک اغلب از افراد، محیط و تجهیزات ناآشنا می‌ترسند. درباره‌ی اینکه در یک دندان‌پزشکی چه چیزی در انتظار آن‌هاست برایشان گفته و با این کار ترسشان را کم کنید.

۲. زمانی که کودک سرحال است و گرسنه نیست برنامه برای دکتر رفتن بگذارید. بهترین زمان اغلب بعد از صبحانه و یا بعد از یک چرت کوتاه در عصر است تا کودک آگاه بوده و خوب استراحت کرده باشد.

۳. ملاقات با دکتر را با یک زبان مثبت و خوب برای کودک شرح دهید. مزایای رفتن به دکتر را برای کودک بگویید، همانند دندان‌های تمیز تر و سالم‌تر و لبخندی زیباتر. به او بگویید دندان‌پزشک یک دوست است که از دندان‌های شما مواظبت می‌کند تا بتوانید برای خوردن غذاهای مورد علاقه‌ی خود قوی باشید. هرگز در حضور کودک از دندان‌پزشکان حرفی منفی نزنید.

۴. در بازی ، رفتن به دندان‌پزشکی را با کودک خود تمرین کنید. با او بازی ای کنید که در آن دندان‌های یکدیگر را بشمارید. از یک آینه برای مشاهده‌ی داخل دهان هم استفاده کنید و برای او توضیح دهید که دندان‌پزشکان یک آینه‌ی کوچک‌تر برای این کاردارند.

۵. به فرزندتان یاد دهید تا بعد از هر وعده غذایی قبل از رفتن به دندان‌پزشکی دندان‌هایش را مسواک بزند. مسواک زدن را با او بازی کنید تا این کار به یک فعالیت لذت‌بخش برای او تبدیل شود. به او یاد دهید چگونه دهانش را با آب شستشو دهد تا باقی‌مانده‌ی مواد غذایی از اطراف دندان‌هایش خارج شود.

۶. زودتر از وقت ملاقاتتان به دندان‌پزشکی برسید. عجله نکرده و دیر نرسید زیرا این کار باعث نگرانی شما و فرزندتان خواهد بود. به او اجازه دهید تا پتو یا اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را بیاورد. این کار به او احساس آرامش و امنیت می‌دهد. کاملاً مجهز بوده و به هر ترسی که کودکتان دارد گوش دهید. به آن‌ها یادآوری کنید که خودتان هم برای حفاظت از دندان‌هایتان به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید.

wiki.۵۰۴۰.ir