تجلیل از جین فاندای ضدجنگ

نام جین فاندا، بازیگر کهنه‌کار و سرشناس هالیوود بیش از هر چیز با فعالیت‌های حقوق بشری و ضدجنگ طلبانه‌اش گره خورده است.

نام جین فاندا، بازیگر کهنه‌کار و سرشناس هالیوود بیش از هر چیز با فعالیت‌های حقوق بشری و ضدجنگ طلبانه‌اش گره خورده است.

دختر هنری فاندا، بازیگر فقید سینما از همان سال های اولیه بازیگری اش علاوه بر فعالیت هنری، رویدادهای اجتماعی و سیاسی پیرامون خود را نیز بدقت دنبال می کرد و مهم تر از آن واکنشی در خور و موثر به آنها نشان می داد.

بارزترین حضور فاندا در این زمینه به سال ۱۹۶۷ برمی گردد که طی آن به جمع مخالفان رئیس جمهور وقت آمریکا درخصوص جنگ ویتنام پیوست.

این بازیگر آزادیخواه و صلح طلب چندی بعد از اعلام مخالفتش با سیاست های جنگ طلبانه آمریکا شخصا به هانوی، پایتخت ویتنام رفت و با حضور در ده برنامه رادیویی، حمله آمریکا به این کشور آسیایی را محکوم کرد و رهبران سیاسی و نظامی آمریکا را جنایتکاران جنگی نامید.

در همان زمان و به دلیل همین سفر افشاگرانه و اعتراضی بود که روزنامه ها و رسانه های مختلف جهان لقب «جین هانوی» را به او دادند.

نقش موثر فاندا در مبازرات علیه جنگ ویتنام باعث شد سال ها بعد نویسنده و کارگردانی به نام تری جوسترو براساس این مبارزات و اعتراضات، نمایشنامه ای را بنویسد و با بازی آنا آرچر روی صحنه تئاتر جشنواره ادینبورگ اسکاتلند ببرد.

بازیگر پرآوازه فیلم های «کت بالو»، «جولیا»، «مگر به اسب ها شلیک نمی کنند؟»، «کلوت» و «بازگشت به خانه» سال ۹۴ به دلیل فعالیت​های بشردوستانه اش از سوی سازمان ملل متحد به عنوان سفیر صلح معرفی شد و یک سال بعد هم مجله انگلیسی امپایر او را سی و دومین بازیگر برتر همه دوران معرفی کرد؛ نشان هایی که بر هنرمندی، تعهد و دغدغه او مهر تائید می زد.

او در زمان جنگ آمریکا علیه عراق هم بیکار ننشست و وقتی متوجه تصمیم جورج بوش مبنی بر اعزام ۲۱ هزار و ۵۰۰ سرباز به جنگ شد، به اتفاق چند بازیگر دیگر آمریکایی به خیل عظیم معترضان پیوست و نسبت به سیاست های جنگ طلبانه بوش اظهار انزجار کرد.

وی آن روزها سکوت را جایز ندانست و گفت: خیلی متاسفم که دولت آمریکا هیچ گونه عبرتی از جنگ ویتنام نگرفته است و همچنان به کشورهای دیگر حمله می کند.

حالا روز گذشته خبری منتشر شد که براساس آن این بازیگر محبوب آمریکایی جایزه یک عمر دستاورد هنری خود را از موسسه فیلم آمریکا دریافت کرده است.

علی رستگار