اهمیت مشورت در تصمیم گیری

افرادی که از مشورت دیگران به نحو صحیح و مناسب استفاده می‌کنند از ندامت و پشیمانی پیشگیری می‌کنند، چرا که حضرت علی(ع) در این‌باره می‌فرمایند: با افراد عاقل و صاحب خرد مشورت کن تا از لغزش و پشیمانی ایمن گردی.

افرادی که از مشورت دیگران به نحو صحیح و مناسب استفاده می‌کنند از ندامت و پشیمانی پیشگیری می‌کنند، چرا که حضرت علی(ع) در این‌باره می‌فرمایند: با افراد عاقل و صاحب خرد مشورت کن تا از لغزش و پشیمانی ایمن گردی. مشورت و نظرخواهی از دیگران یکی از عوامل مهم و مسائل حیاتی و تصمیم‌گیری است و در اسلام از اهمیت بالا و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به وسعت موضوعات و پیچیدگی مسائل و نیز گستردگی اطلاعات، یک نفر قادر به شناخت همه مسائل و به دست آوردن همه اطلاعات لازم در مورد یک مساله نیست و در نتیجه نمی‌تواند تصمیم منطقی و درستی در مورد آن اتخاذ نماید.
مشورت و نظرخواهی از دیگران به منظور استفاده از نظرات آنان مساله‌ای عقلی است و عدم مشورت و استبداد رای یکی از بیماری‌های مهلک در تصمیم‌گیری است، زیرا یک نفر، هر قدر هم آگاهی‌های زیادی داشته باشد باز هم نمی‌تواند به همه ابعاد و زوایای یک مساله پی ببرد و مساله را تنها از دیدگاه خویش ارزیابی می‌کند و چه بسا ابعادی از مساله که در تصمیم‌گیری می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند از نظر وی مخفی مانده باشد. امیرمومنان حضرت علی(ع) در مورد عواقب عدم مشورت و استبداد به رای چنین هشدار می‌دهد؛ کسی که استبداد در رای داشته باشد هلاک می‌شود و کسی که با مردان بزرگ مشورت کند در عقل و دانش آنان شریک می‌شود. ضرورت مشورت یک مساله عقلی است و هر انسان عاقل و خردمندی این ضرورت را درک می‌کند و هیچ خردمندی خود را ازآن بی نیاز نمی‌داند. حضرت علی(ع) می‌فرماید: هیچ انسان عاقل و خردمندی از مشاوره بی نیاز نمی‌گردد. عدم توجه به نظرات دیگران و استبداد در رای، یکی از خطرناک‌ترین چیزهایی است که ممکن است فرد به آن گرفتار شود.
مشورت در نگاه امیرمومنان‌(ع) یکی از ضرورت‌های اساسی برای اداره امور به ویژه تصمیم‌گیری است. آن حضرت مشورت و نظرخواهی از دیگران را قوی‌ترین و محکم‌ترین پشتیبان و حامی‌می‌داند و می‌فرماید: هیچ حامی‌و پشتیبانی، استوارتر و محکم‌تر از مشورت کردن نیست. از آنجا که به وسیله مشورت و نظرخواهی، آگاهی‌های انسان بیشتر می‌شود و زوایا و ابعاد مختلف یک مساله روشن‌تر می‌گردد، در نتیجه تصمیم‌ها یی که بعد از مشورت اتخاذ می‌شوند، معقول‌تر و درست‌تر می‌باشند. مشورت کردن و استفاده از نظرها و دیدگاههای دیگران پیامدهای مثبت و فواید زیادی دارد. آثار و برکات فراوانی که از مشورت کردن نصیب انسان می‌شود، هرگز از تفکر فردی و امکانات و منابع فراوان مادی به دست نمی‌آید. یکی از فواید و پیامدهای مشورت، بهره‌برداری و استفاده از افکار و نظرات دیگران است.